DUNIA

Lokasi Ditentukan Dalam Pencarian Helikopter Presiden Iran Yang Terhempas

20/05/2024 11:32 AM

TEHRAN, 20 Mei (Bernama-IRNA) -- Koordinat geografi tepat helikopter yang membawa Presiden Iran Ebrahim Raisi telah ditentukan oleh pemantauan udara di kawasan tempat nahas itu berlaku.

Menurut Agensi Berita Republik Islam (IRNA), memetik sumber lapangan, pasukan mencari dan menyelamat kini dalam perjalanan ke lokasi kemungkinan tapak kemalangan yang dikenali sebagai "Tawil".

Namun, berita itu belum disahkan oleh sumber rasmi.

Sementara itu, kenderaan udara tanpa pemandu berketahanan tinggi dan jarak jauh Turkiye yang dinamakan Akinci juga mengesan satu titik panas yang berkemungkinan adalah tapak kemalangan helikopter tersebut.

Seorang komander dari Pasukan Pengawal Revolusi Iran (IRGC) telah mengesahkan penemuan oleh dron sumber haba yang dipercayai adalah serpihan helikopter itu.

Dengan keadaan cuaca buruk, pasukan penyelamat sedang "berlumba" dengan masa untuk mencari lokasi helikopter yang hilang yang membawa Presiden Iran dan delegasinya di bahagian barat laut negara berkenaan.

Pasukan penyelamat termasuk angkatan bersenjata, sedang menyusuri kawasan berbatu dan berbukit berhampiran bandar Varzaqan di wilayah Azerbaijan Timur dan telah mengecilkan radius pencarian dalam keadaan cuaca berkabus dan hujan.

Sebelum ini, Persatuan Bulan Sabit Merah Iran (IRCS) menyatakan bahawa mereka telah menghantar lebih banyak kumpulan untuk membantu mencari lokasi helikopter itu terhempas.

"Sebanyak 46 pasukan respons pantas dan penyelamat dari wilayah Azerbaijan Timur, Tehran, Alborz, Ardabil, Zanjan dan Azerbaijan Barat telah digerakkan untuk membantu dalam operasi mencari dan menyelamat," kata IRCS.

Presiden Raisi dalam penerbangan pulang bersama Menteri Luar Hossein Amirabdollahian dan beberapa individu lain daripada upacara perasmian sebuah empangan di sempadan Iran dan Azerbaijan apabila helikopternya terhempas ketika hendak mendarat di kawasan Varzaqan pada Ahad.

-- BERNAMA-IRNA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan