EKONOMI

MITI SEDIA PELAN INDUK KOMPREHENSIF SEMIKONDUKTOR PADA MEI -- TENGKU ZAFRUL

24/04/2024 08:05 PM

KUALA LUMPUR, 24 April (Bernama) -- Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) mempunyai masa sehingga akhir Mei untuk menyediakan Pelan Induk Strategik Semikonduktor yang komprehensif bagi memastikan Malaysia kekal relevan dalam industri semikonduktor di samping memajukan rantaian bekalan global. 

Menteri berkenaan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata Majlis Pelaburan Negara yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa agar satu pelan peringkat tertinggi industri semikonduktor diwujudkan, yang disifatkan sebagai industri kritikal serta strategik bagi ekonomi negara.

"Perdana Menteri (Anwar Ibrahim) meminta supaya MITI bekerjasama rapat dengan kementerian lain, terutamanya Kementerian Kewangan, bagi memajukan satu pelan yang komprehensif, yang akan membolehkan Malaysia memainkan peranan penting dalam ruang ekonomi global.

“Ia (pelan strategik) merangkumi setiap aspek ekosistem industri, termasuk infrastruktur, tenaga bakat dan insentif,” katanya pada sesi soal jawab selepas taklimat kad laporan suku pertama MITI di sini hari ini.

Selain itu, Tengku Zafrul berkata bahawa ekonomi penting, seperti Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat, telah memperkenalkan perundangan dan strategi mereka untuk menggalakkan pelaburan dalam sektor semikonduktor; oleh itu, Malaysia harus mengikuti langkah dengan membangunkan satu pelan yang konkrit dan strategik untuk menggiatkan lagi industri semikonduktor dan kalangan pemainnya.

“Walaupun mempunyai tempoh masa agak singkat, kami akan mendapatkan input daripada semua pihak berkepentingan untuk penyediaan pelan itu. Kami berbincang dengan pihak berkepentingan industri untuk memberi taklimat kepada pasukan petugas tentang perspektif mereka terhadap sektor ini dan perkara yang mereka percaya relevan untuk dimasukkan ke dalam pelan itu.

"Penyediaan pelan ini semestinya akan melibatkan semua pihak. Kami mengadakan perbincangan mengenainya setiap hari, dan berharap ia menghasilkan strategi yang akan menjadikan Malaysia berdaya saing tinggi dalam bidang ini," kata Tengku Zafrul.

Malaysia merupakan pemain terkemuka dalam rantaian nilai semikonduktor global sejak 50 tahun lepas, menyumbang kira-kira 13 peratus daripada pembuatan litar bersepadu cip global dan 23 peratus daripada perdagangan semikonduktor AS pada 2022.

Anwar sebelum ini mengumumkan rancangan untuk membina taman perindustrian reka bentuk litar bersepadu (IC) terbesar di Asia Tenggara, yang akan menempatkan penyewa utama bertaraf dunia dan bekerjasama dengan syarikat global seperti pembuat cip British Arm Holdings.

-- BERNAMA

 

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan