DUNIA

PM VIETNAM CADANG ASEAN JADI MODEL TRANSFORMASI DIGITAL GLOBAL

24/04/2024 01:00 PM

HANOI, 24 April (Bernama-VNA) --  Perdana Menteri Vietnam Pham Minh Chinh pada Selasa mencadangkan orientasi kejayaan untuk menjadikan ASEAN sebagai model dalam transformasi digital di peringkat global, sambil mempengerusikan bersama meja bulat perniagaan dengan rakan sejawatannya dari Laos, Sonexay Siphandone di Hanoi.

Agensi Berita Vietnam (VNA) melaporkan Chinh menekankan kepentingan akses yang sama kepada transformasi digital dan ekonomi digital atas prinsip "mengharmonikan manfaat dan berkongsi risiko"; memastikan ketelusan, keselamatan, keterangkuman dan kemampanan; menggalakkan kemandirian dan autonomi ASEAN dalam transformasi digital, berdasarkan faktor, potensi dan kelebihan khusus setiap negara dan seterusnya melengkapkan Perjanjian Rangka Kerja Ekonomi Digital ASEAN.

Beliau mencadangkan menggalakkan pendekatan global, semua rakyat dan komprehensif dalam pembangunan ekonomi digital ASEAN dan memberi tumpuan kepada menyelesaikan masalah umum dan global yang memberi kesan kepada seluruh penduduk seperti tekanan terhadap penstrukturan semula buruh, keselamatan siber, jenayah siber dan kelemahan kecerdasan buatan (AI).

Pemimpin Vietnam itu juga menggesa negara, rakan kongsi dan komuniti perniagaan ASEAN untuk mengukuhkan kerjasama dalam transformasi digital untuk menyumbang kepada pembaharuan pemacu pertumbuhan tradisional dan menggalakkan pendigitalan yang berkaitan dengan penerapan sains dan teknologi dalam industri dan bidang untuk mewujudkan enjin pertumbuhan baharu.

Ia juga perlu bagi pihak-pihak untuk meningkatkan kerjasama dan sokongan dalam sumber kewangan, pengetahuan, pemindahan teknologi dan latihan sumber manusia supaya ASEAN dan Vietnam boleh mengambil bahagian dalam rangka kerja, mekanisme dan rantaian bekalan di rantau ini dan dunia, kata Chinh.

Beliau memberitahu peserta bahawa Vietnam menentukan transformasi digital negara dan pembangunan ekonomi digital berdasarkan sains, teknologi dan inovasi sebagai orientasi pembangunan strategik menjelang 2030, dengan pandangan yang konsisten untuk meletakkan orang dan perniagaan di tengah dan menganggap mereka sebagai subjek, sasaran, daya penggerak dan sumber penting transformasi digital.

Hasilnya negara telah memperoleh pencapaian penting dalam transformasi digital, termasuk kadar pertumbuhan ekonomi digital purata sekitar 20 peratus setahun, pembinaan lengkap Pangkalan Data Penduduk Negara dan lebih 80 peratus penduduknya menggunakan Internet.

Vietnam berharap komuniti perniagaan, pelabur dan rakan kongsi ASEAN meningkatkan kerjasama, persahabatan dan sokongan dalam mempromosikan bidang keutamaan dalam pembangunan ekonomi digital, katanya.

Perdana Menteri Laos Sonexay Siphandone menekankan perlunya kerjasama yang lebih erat antara perniagaan dan sektor swasta dengan kerajaan negara dan antara negara untuk memanfaatkan sepenuhnya kelebihannya dan mengatasi cabaran yang dibawa oleh teknologi digital.

Pada sesi meja bulat itu, para peserta bertukar pandangan mengenai peluang dan cabaran dalam kerjasama ekonomi digital di ASEAN, mencadangkan langkah untuk meningkatkan kerjasama antara blok itu dan rakan kongsinya dalam bidang itu dan mengesyorkan pembentukan ekosistem ekonomi digital ASEAN.

Mereka juga membincangkan aplikasi AI dalam tadbir urus korporat, transformasi digital dalam sektor maklumat, kerjasama dalam membina sumber manusia digital berkualiti tinggi dan bagaimana untuk meningkatkan persekitaran pelaburan untuk menarik pelaburan berteknologi tinggi.

Presiden, Asia Pasifik Google, Scott Beaumont menasihatkan ASEAN untuk melabur dalam infrastruktur, sumber manusia, penyelidikan dan pembangunan serta membina pusat data. Beliau juga menekankan perlunya negara ASEAN memastikan persekitaran undang-undang yang kukuh dan memastikan pelabur mencapai matlamat yang ditetapkan.

-- BERNAMA-VNA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan