RENCANA

KAYA GALIAN ATAU TIDAK, SEMUA GARAM 'HAMPIR SAMA'- PAKAR

09/04/2024 12:35 PM

Oleh Azlee Nor Mahmud

Apakah garam Himalaya, garam laut Celtic, dan garam mata air, pilihan yang lebih sihat berbanding garam ‘meja’atau garam kilang/ garam halus yang biasa digunakan?

Tular di TikTok baru-baru ini topik “kemurnian” makan garam laut Celtic selepas seorang pempengaruh kesihatan dari luar negara mendakwa, meletakkan secubit garam di bawah lidah sebelum minum air boleh meningkatkan hidrasi. Ia lantas mencetuskan perbahasan dalam kalangan netizen tentang kelebihan mengambil garam yang lebih mahal harganya.

Apabila diminta untuk menentusahkan faedah kesihatan jenis garam tertentu, pakar kesihatan dan pakar pemakanan memberitahu Bernama, semua garam adalah “hampir sama” dan pada asasnya garam terdiri daripada sodium klorida, yang penting untuk fungsi tubuh seperti mengekalkan imbangan cecair serta fungsi otot.

Bagaimanapun, sodium klorida juga bertanggungjawab untuk kebimbangan kesihatan berkait dengan pengambilan garam yang berlebihan, seperti tekanan darah tinggi.

Di sebalik kebimbangan itu, pakar bersetuju sesetengah jenis garam mungkin mengandungi kandungan galian yang lebih tinggi berbanding yang lain, bergantung kepada cara pemprosesannya.

 

GARAM LAUT CELTIC GARAM TERBAIK?

Pensyarah Jabatan Dietetik, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr Zulfitri Azuan Mat Daud berkata, daripada perspektif kesihatan, semua jenis garam mengandungi sodium klorida yang menyebabkan rasa masin.

“Perbezaannya ialah garam-garam berkenaan mengandungi jumlah galian yang berbeza atau tahap bendasing atau kekotoran yang berbeza yang memberi rasa, warna serta tekstur yang pedar,” beliau memberitahu Bernama.


Dr Zulfitri Azuan Mat Daud , pensyarah di Jabatan Dietetik, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM) .

Beliau menambah, menentukan garam yang “terbaik” akan menjadi sangat subjektif memandangkan ia bergantung kepada pilihan, keperluan diet atau aplikasi makanan seseorang.

Prof Dr Norhaizan Mohd Esa, pensyarah di Jabatan Pemakanan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan UPM pula berkata, sama ada orang ramai menggunakan apa yang dipanggil garam laut Celtic yang lebih sihat atau garam Himalaya, garam mata air, garam buluh atau garam kosher, hakikatnya kandungan sodium hampir sama dalam semua jenis garam.

“Namun, ada sesetengah garam yang mempunyai kelebihan berbanding garam ’meja’. Garam laut Celtic, garam Himalaya dan garam mata air turut mengandungi galian termasuk kalsium, kuprum, zink, besi dan kalium, selaim sodium klorida.

“Hasil kandungan galian yang tinggi, garam-garam berkenaan mungkin boleh membantu mengekalkan paras cecair tubuh, kerja saraf dan pergerakan otot, ” tambahnya.

 

JENIS GARAM

Mengulas mengenai kegemaran mengambil garam laut Celtic, pakar pemakanan Reshmy Ranee berkata, ia menjadi popular selepas seorang ‘guru’kesihatan mendakwa di TikTok “dengan meletakkan kristal garam laut di bawah lidah sebelum minum air, ia akan menarik  air masuk terus ke dalam sel, menghidrasikan tubuh secara betul, jika tidak, air hanya akan lalu begitu sahaja”.

“Dakwaan itu hanya (taktik) pemasaran oleh mereka yang mahu membuat untung daripada garam berkenaan,” katanya menambah, “Sel tubuh kita masih akan menyerap air dengan atau tanpa garam memandangkan 70 peratus tubuh kita mengandungi air.”


Reshmy Ranee, pakar pemakanan.

Menurut beliau, pengambilan air dengan garam, bagaimanapun, adalah dinasihatkan bagi mereka yang kehilangan banyak elektrolik, menerusi, sebagai contoh, larian maraton.

Mengenai pelbagai jenis garam dan asal usulnya, garam laut Celtic adalah garam laut asli yang diambil secara terus daripada air laut di muara sungai berhampiran Guérande, Perancis dan pesisiran pantai lain, sementara garam Himalaya, kebanyakannya dari lombong garam Khewra di wilayah Punjab, utara Pakistan. 

Garam mata air pula terbentuk apabila air mata air semula jadi dari air bawah tanah mengalir menerusi garam batu. Air air mata air yang masin ini kemudiannya mengalir di atas tanah dan secara semula jadi menyejat dan kristal yang tinggal dituai dengan tangan.

Sementara itu, garam ‘meja’ diperolehi dari lombong garam dan diproses bagi membuang kekotoran serta galian, dan meninggalkan hanya sodium klorida yang diperkaya dengan iodin. Garam biasa juga mempunyai bahan tambahan seperti agen pengantikerak.

Mengenai harga runcit, garam ‘meja’ dijual antara RM0.90 dan RM1.34 sekilogram sementara Garam Laut Celtic Perancis (250g) berharga RM7.13. Garam Batu Galian Himalaya (250g) berharga RM3.89 dan Garam Mata Air Sierra Nevada (250g) sekitar RM11.85.

Mengulas tentang harga tinggi garam alternatif “lebih sihat” Dr Zulfitri Azuan berkata, ia mungkin kerana proses pengeluaran yang lebih rumit dan hakikat garam-garam berkenaan dituai dengan tangan, menggunakan kaedah tradisional.

Beliau menambah, usaha penjenamaan dan pemasaran di samping faedah kesihatan yang diuar-uarkan, mungkin juga menyumbang kepada harga yang tinggi.

 

PENGAMBILAN HARIAN GARAM

Garam perlu diambil secara sederhana, sama ada ia mengandungi atau tidak mengandungi, pelbagai galian. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan pengambilan harian garam sebanyak lima gram, bersamaan satu sudu teh. Jumlah ini termasuk garam yang boleh dilihat atau tersembunyi dalam perasa, makanan  diproses, makanan yang diawet atau snek.

Berdasarkan Tinjauan Garam Komuniti Malaysia 2019 oleh Institut Kesihatan Awam di Kementerian Kesihatan, empat daripada lima orang dewasa Malaysia mengambil lebih banyak garam daripada paras yang disyorkan. Purata pengambilan garam oleh orang dewasa Malaysia ialah 7.9 gram, bersamaan 1.6 sudu teh sehari.


Prof Dr Norhaizan Mohd Esa, pensyarah di Jabatan Pemakanan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM).

Dr Norhaizan, sementara itu berkata, semasa Ramadan, ramai orang memilih untuk mengambil makanan yang tinggi kandungan garam seperti ikan kering dan telor masin, terutama semasa sahur kerana ia membantu menaikkan selera makan.

“Bagaimanapun, pengambilan tinggi garam dengan disertai pengambilan air yang kurang akan menjejaskan tubuh. Garam meningkatkan rasa dahaga, dan keadaan ini juga menyebabkan paras sodium dalam darah meningkat (hipernatremia). (Apabila ini berlaku) jumlah cecair dalam saluran darah meningkat dan tekanan dalam saluran menjadi tinggi, menyebabkan jantung terpaksa bekerja lebih keras.

"Jika keadaan ini kekal berlaku, individu yang mengalami keadaan ini boleh mengalami kekejangan otot atau sawan dan (malah) koma), ” katanya.

 

Diterjemah oleh Melati Mohd Ariff


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan