EKONOMI

MALAYSIA BERUPAYA SERTAI PASARAN KOKO GLOBAL - JOHARI

06/05/2024 07:07 PM

NILAI, 6 Mei (Bernama) -- Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata Malaysia mempunyai potensi besar untuk menyertai pasaran koko global, yang kini sangat bergantung kepada beberapa negara pengeluar koko.

Beliau berkata Malaysia adalah di antara pemain koko utama dunia terutamanya di peringkat pertengahan dan hiliran.

Industri koko menyumbang sebanyak RM8.2 bilion kepada hasil eksport negara. Pada 2023, Malaysia mengeluarkan 270 tan biji koko dan mengimport sebanyak 533,000 tan biji koko.

“Kementerian, bersama Lembaga Koko Malaysia (LKM) komited bukan sahaja untuk menggiatkannya semula, tetapi juga memperkayakan industri koko negara. Adalah menjadi tugas kita memperkasakan semula sektor huluan dan hiliran, memastikan pendekatan kita bukan sahaja untuk meningkatkan pendapatan tetapi juga menjaga alam sekitar dalam kalangan komuniti kita," katanya di majlis pelancaran KitKat Dark Borneo di sini hari ini.

Johari berkata KitKat Dark Borneo yang menggunakan 100 peratus biji koko premium keluaran Sabah dan Sarawak adalah selaras dengan hala tuju LKM dalam meningkatkan pengeluaran produk-produk coklat premium.

Beliau berkata kolaborasi dalam mengeluarkan produk seperti itu merupakan platform pemasaran yang menarik bagi jenama terkemuka seperti Nestle dan inisiatif berkenaan dapat memberi peluang kepada pengeluar biji koko tempatan mempamerkan keunikan hasil pertanian dengan pengurusan tanaman yang mampan.

"Bagi membangunkan industri koko, LKM menggalakkan tanaman secara skala besar melalui pembangunan kawasan tanaman koko bersama agensi-agensi kerajaan dan syarikat-syarikat perladangan swasta," katanya.

Beliau berkata LKM akan melaksanakan projek tanaman baharu koko seluas 350 hektar dan projek Pemulihan Kebun Koko seluas 2,126 hektar dengan peruntukan sebanyak RM9.5 juta. 

"Saya berharap inisiatif ini dapat menghasilkan kesan limpahan ekonomi dan mempergiatkan aktiviti ekonomi di sepanjang rantaian bekalan. Seterusnya, pengisar di Eropah akan bergantung kepada negara ini untuk membekalkan biji koko disebabkan iklim dan cuaca yang sesuai," katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Nestle (Malaysia) Bhd, Juan Aranols berkata biji koko untuk KitKat Dark Borneo diperoleh melalui Inisiatif Koko Borneo Nestle (NBCI) yang dilancarkan pada September tahun lepas.

Beliau menambah NBCI ialah perkongsian strategik di antara Nestle Malaysia dan LKM untuk mengembangkan program Farmer Connect syarikat itu ke Malaysia Timur.

“Ini adalah usaha perladangan terbaharu oleh Nestle Malaysia untuk menyokong amalan pertanian yang lebih baik dan mampan, menyumbang kepada sekuriti makanan negara dan meningkatkan taraf hidup para petani.

"Pengembangan melalui NBCI ke Malaysia Timur menawarkan peluang besar bagi membangunkan bekalan koko tempatan dengan keadaan cuaca yang menggalakkan di Sabah dan Sarawak, sambil menyumbang ke arah meletakkan Malaysia kembali dalam landskap bekalan global untuk tanaman bernilai tinggi ini," katanya di majlis pelancaran itu.

Aranols menambah dengan menggunakan biji koko Trinitario yang ditanam di tanah subur gunung berapi Borneo dan iklim hutan hujan tropika, diikuti proses penapaian dan pengeringan matahari yang teliti, KitKat Dark Borneo mengandungi 52 peratus kandungan koko yang menghasilkan rasa keseimbangan sempurna dan berkrim, memberikan produk itu personaliti yang sangat berbeza dan moden.

Beliau berkata KitKat Dark Borneo adalah sebahagian daripada rangkaian produk KitKat yang disahkan halal dan dihasilkan di kompleks perindustrian Chembong, Negeri Sembilan yang dilengkapi dengan loji dandang biojisim baharu berkeupayaan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau dengan ketara.

“Kemudahan ini adalah salah satu kilang konfeksi Nestle terbesar di Asia, dan memainkan peranan penting sebagai hab pembuatan eksport ke semua pasaran ASEAN dan destinasi-destinasi lain. Pendekatan kami termasuk melaksanakan amalan pertanian regeneratif seperti perhutanan tani dan tanaman selingan, yang membantu memastikan kesihatan tanah untuk jangka panjang, serta membangunkan hasil tanaman yang akhirnya meningkatkan pendapatan para petani tempatan,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan