AM

BERBEZA PANDANGAN BUKAN PENGHALANG PERKUKUH KERJASAMA KERAJAAN NEGERI, PERSEKUTUAN - PM

05/05/2024 12:08 AM

KUALA LUMPUR, 4 Mei (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berharap perbezaan pandangan tidak menjadi penghalang dalam usaha untuk terus memperkukuh kerjasama antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri Kedah demi manfaat serta kesejahteraan rakyat.

Anwar, ketika hadir meraikan Majlis Sambutan Aidilfitri MADANI 2024 Peringkat Negeri Kedah di Jitra malam ini, menyinggung (menyentuh) soal akhlak dan adab dalam perbezaan pandangan.

“Islam mengizinkan kita berbeza pandangan dalam soal tafsiran, pendekatan, strategi dan keutamaan namun ia perlu diuruskan secara beradab dan berhemah,” katanya dalam hantaran di laman Facebook hari ini.

Beliau turut menzahirkan penghargaan kepada Menteri Besar Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor serta Kerajaan Negeri Kedah yang memberikan kerjasama penuh dalam penganjuran majlis itu meskipun berbeza pandangan politik.

Ketika berucap, Anwar berkata beliau mengambil maklum betapa Kedah mempunyai peranan penting dari segi pengeluaran hasil padi dan memastikan keterjaminan makanan namun pada masa sama, kelompok penanam padi di negeri itu kekal miskin.

“Justeru, saya tekankan betapa kementerian dan agensi Persekutuan perlu bekerjasama rapat dengan kerajaan negeri untuk melaksanakan usaha-usaha membangunkan negeri Kedah khususnya bagi membasmi kemiskinan.

“Ini termasuklah usaha meningkatkan pendapatan petani menerusi lonjakan hasil padi yang memerlukan perbelanjaan RM5 bilion daripada Kerajaan Persekutuan,” katanya.

-- BERNAMA

 

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan