EKONOMI

KISAH MENGEJAR KELESTARIAN OLEH WESTPORTS

16/04/2024 10:11 AM

Oleh Harizah Hanim Mohamed

KUALA LUMPUR, 16 April  (Bernama) – Westports Holdings Bhd bersedia untuk meneruskan pembangunan terminal kontena Westports 2 (WP2), memandangkan ia telah mendapat lanjutan konsesi 58 tahun lagi dari tahun 2024 sehingga tahun 2082.

Selain itu syarikat berkenaan juga sedang giat menguji dan menilai pengelektrikan kenderaan dan peralatan pelabuhan sebagai sebahagian daripada komitmennya terhadap kelestarian.

Konsesi baharu itu akan melibatkan kemudahan pelabuhan sedia ada di Westports, serta menaik taraf peralatan operasi terminal dan kemudahan tambahan yang akan dibangunkan dengan pelaburan berjumlah RM39.6 bilion.

Pelanjutan itu mencerminkan prospek positif dan menekankan kepentingan strategik Malaysia, khususnya Pelabuhan Klang, sebagai pemain utama dalam perkapalan kontena global, pelabuhan utama dan hab pemindahan utama ke kapal.

Pengerusi Eksekutif dan Pengarah Urusan Kumpulan Datuk Ruben Emir Gnanalingam berkata pembangunan WP2 akan dilakukan melalui dana yang dijana secara dalaman dan jika perlu akan memanfaatkan pasaran modal patuh syariah.

“Elektrifikasi kenderaan dan peralatan pelabuhan akan meletakkan Westports untuk menyesuaikan diri dengan perubahan dinamik pasaran.

"Semua orang tidak sabar untuk menjadi lebih mesra alam, dan realitinya adalah peralihan dalam operasi ini memerlukan wang. Usaha Westports untuk menjadi hijau dan menuju ke arah kelestarian adalah sebahagian daripada strategi yang lebih luas untuk membuktikan perniagaannya pada masa hadapan, meningkatkan daya saing dan daya tahannya,” katanya kepada Bernama.

 

Semakan tarif

Ruben menekankan bahawa adalah sama penting untuk mengiktiraf implikasi monetari yang mengiringi peralihan itu, terutamanya dalam persekitaran kadar inflasi yang meningkat.

“Sehubungan itu, semakan tarif adalah tepat pada masanya yang akan membantu menampung tekanan kos inflasi, menambah kos peralihan dan pembangunan projek WP2,” tambahnya.

Beliau menjelaskan bahawa semakan tarif yang sedang dilihat oleh Westports masih dalam proses dan tidak bermaksud akan disokong oleh kerajaan.

“Sekiranya kenaikan tarif itu dibenarkan oleh kerajaan, ia akan memberi kesan positif kepada keseluruhan operator terminal Pelabuhan Klang dan bukan hanya Westports sahaja.

"Sekiranya kerajaan membenarkan kenaikan tarif sedemikian, masih terdapat jurang antara tarif yang dikehendaki dengan peningkatan kos operasi dan pembangunan akibat tekanan inflasi," katanya.

Ruben menekankan bahawa semakan tarif akan membolehkan Pelabuhan Klang mengejar pelabuhan serantau seperti Jakarta dan Manila, yang mana tarifnya lebih 50 peratus tinggi.

"Kesan semakan tarif terakhir juga tidak seberapa dan jika anda membuat pengiraan, ia adalah sangat minimum," katanya. 

Menangani kebimbangan terhadap kesan kenaikan tarif ke atas jumlah kos pembelian kepada pengguna akhir, Ruben memberi jaminan bahawa impak yang diserahkan kepada pengguna adalah minimum.

Dari segi konteks, Pelabuhan Klang telah diberikan semakan tarif lebih sedekad lalu. Beliau memperincikan prosedur itu melalui cadangan yang dimulakan pada tahun 2012 dan telah diluluskan pada 2014 sebagai persediaan untuk dilaksanakan pada 2015.

Semakan seterusnya, yang telah dirancang untuk tahun 2018, akhirnya dijadualkan semula untuk tahun 2019.

“Memandangkan semakan tarif ini berlaku setiap 10 hingga 15 tahun, oleh itu masa sekarang adalah sesuai untuk kitaran seterusnya,” jelas beliau.

Sebelum ini, firma penyelidikan menjangkakan pendapatan Westports akan meningkat tahun depan sekiranya kerajaan bersetuju dengan permintaan pengendali Pelabuhan Klang itu untuk menyemak semula tarifnya.

AmInvestment Bank Research menganggarkan kenaikan tarif sebanyak 10 peratus boleh meningkatkan pendapatan sebanyak 25 peratus kepada tahun kewangan 2025 (TK2025), manakala CGS-CIMB Research mencatatkan kenaikan tarif sebanyak 15 peratus pada September 2025 dan 13 peratus lagi pada September 2028.

“Bagi Westports, kami telah memulakan usaha dan perjalanan kelestarian kami lebih awal sebelum mengambil kira sebarang semakan tarif. Kelestarian mempunyai signifikan yang besar untuk bapa saya, Tan Sri G Gnanalingam yang merupakan pengasas Westports, dan saya komited untuk mengekalkan warisannya,” tambah beliau.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan