AM

Jenazah Tun Abdul Taib selamat Tiba Di Kuching

21/02/2024 05:41 PM

KUCHING, 21 Feb (Bernama) -- Jenazah bekas Yang Dipertua Negeri Sarawak Allahyarham Tun Abdul Taib Mahmud yang meninggal dunia awal pagi tadi, selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching pada jam 4.25 petang.

Jenazah Abdul Taib yang diiringi isterinya Toh Puan Ragad Kurdi Taib telah diterbangkan dari Pangkalan Udara Subang menaiki pesawat C-130 Hercules milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg serta ketiga-tiga Timbalan Premier, Datuk Amar Douglas Uggah Embas, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan dan Datuk Amar Dr Sim Kui Hian, merupakan antara yang hadir untuk menyambut jenazah Allahyarham.

Selain itu, kira-kira 300 orang termasuk menteri kabinet negeri juga telah memenuhi Balai Ketibaan Tetamu Kehormat lapangan terbang itu sejak tengah hari tadi, untuk menyambut ketibaan jenazah bekas Ketua Menteri Sarawak paling lama itu.

Ketibaan jenazah disambut dengan kawalan kehormat utama Batalion ke-11 Rejimen Askar Melayu Diraja disusuli dengan bacaan doa dan diakhiri dengan lagu Ibu Pertiwiku, sebelum diusung menggunakan kenderaan khas untuk dibawa ke kediaman Allahyarham di Demak Jaya, Jalan Bako, di sini.

Esok, jenazah akan dibawa ke Dewan Undangan Negeri (DUN), di mana orang ramai boleh memberi penghormatan terakhir bermula 8 hingga 11.30 pagi.

Seterusnya, jenazah Allahyarham akan dibawa ke Masjid Demak untuk disolatkan sebelum dikebumikan dengan istiadat pengkebumian negeri, di perkuburan keluarga di Demak Jaya.

Abdul Taib Mahmud, 87, meninggal dunia di sebuah hospital di Kuala Lumpur awal pagi tadi.

Dilahirkan pada 21 Mei 1936, Abdul Taib merupakan perancang utama yang mencorakkan pembangunan Sarawak apabila menerajui kepimpinan negeri sebagai Ketua Menteri selama 33 tahun sebelum ini.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan