EKONOMI

Telekomunikasi: 2022, tahun transformasi ke arah kesalinghubungan lebih baik

06/12/2022 10:11 AM

Oleh Anas Abu Hassan

KUALA LUMPUR, 6 Dis (Bernama) -- Pada tahun 2022, industri telekomunikasi di Malaysia dan di peringkat global menyaksikan transformasi yang lebih tinggi apabila teknologi inovatif dan penumpuan mentakrifkan semula perniagaan penyedia perkhidmatan dengan penggabungan menjadi sebahagian daripadanya untuk memastikan ketersambungan, kemampanan dan pertumbuhan.

Pelan Jalinan Digital Negara (JENDELA), pelan induk Malaysia untuk ketersambungan sudah pun menamatkan fasa 1 (2020-2022) dan akan bergerak untuk melaksanakan agenda fasa 2 dari tahun 2023 hingga 2025.

Penganalisis Utama GlobalData Alfie Amir berkata pasaran telekomunikasi di Malaysia dijangka berkembang tahun ke tahun hanya pada 3.0 peratus kepada RM31.2 bilion pada 2022, dipacu oleh kedua-dua perkhidmatan talian tetap (6.1 peratus) dan perkhidmatan mudah alih (1.9 peratus).

"Syarikat komunikasi (telco) di seluruh dunia termasuk di Malaysia sedang menjalani transformasi teknologi telco dengan banyak penyedia perkhidmatan mahu menjadi pemain platform teknologi berbanding penyedia sambungan tradisional," kata Alfie kepada Bernama.

"Transformasi ini bukan sahaja terdiri daripada produk dan perkhidmatan tetapi juga teknologi ‘back-end’ untuk meningkatkan kecekapan operasi, membolehkan perkhidmatan baharu, mempercepatkan masa memasarkan perkhidmatan baharu dan meningkatkan pengalaman pengguna," katanya.

Teknologi ‘back-end’ ialah data disimpan dan diambil semula, ia menyediakan perisian, perkakasan dan pangkalan data yang diperlukan untuk mengurus atau menyediakan kefungsian untuk aplikasi atau sistem.

 

JENDELA Fasa 2

 

Dalam taklimat media terbaharu mereka, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), agensi yang mempunyai hak jagaan tunggal kemajuan terhadap JENDELA, menggariskan sasaran fasa 2 yang termasuk sasaran tambahan untuk meningkatkan ketersambungan.

Ketua Pegawai Operasi MCMC Datuk Mohd Ali Hanafiah Mohd Yunus berkata kebanyakan sasaran yang digariskan dalam fasa 1 telah dicapai setakat September 2022, isu-isu yang belum selesai ialah pembinaan tapak baharu di seluruh Malaysia untuk meluaskan liputan 4G mudah alih di kawasan luar bandar dan terpencil serta sambungan gentian optik kepada premis tambahan.

Sejumlah 7.44 juta premis atau 95.82 peratus mempunyai sambungan gentian dengan liputan 4G setakat suku ketiga 2022, MCMC yakin ia akan dapat mencapai 97 peratus daripada sasaran JENDELA fasa 1 menjelang akhir tahun.

Mohd Ali Hanafiah berkata MCMC telah menggariskan sasaran fasa 2 untuk mencapai 100 peratus liputan Internet di kawasan berpenduduk; sebanyak 100 Megabit sesaat kelajuan internet mudah alih dan tambahan sembilan juta premis dengan kelajuan gigabit.

"Dalam fasa 2, kami memfokuskan 100 peratus liputan Internet dan bukannya hanya liputan 4G dengan fokus kepada liputan tiga peratus terakhir di seluruh negara, ia merupakan kawasan paling mencabar untuk disambungkan," katanya.

 

Pertingkatkan Penggunaan 5G

 

Cakap-cakap mengenai pelaksanaan rangkaian 5G di seluruh negara adalah perkara utama dalam kalangan penggiat telekomunikasi, Digital Nasional Bhd (DNB) kini meningkatkan usahanya untuk melancarkan perkhidmatannya dengan lancar.

Setakat, lima pengendali rangkaian mudah alih (MNO) iaitu U Mobile Sdn Bhd, Celcom Networks Sdn Bhd, Digi Telecommunications Sdn Bhd, Telekom Malaysia Bhd (TM) dan YTL Communications Sdn Bhd (YES) telah menandatangani perjanjian akses 5G (AA) dengan DNB pada 30 Oktober 2022 untuk menyediakan perkhidmatan 5G di Malaysia.

Semua MNO itu telah berjaya melancarkan perkhidmatan 5G komersial mereka dan mula menawarkan pelanggan pelbagai pelan manakala DNB menumpukan untuk mempercepatkan penggunaan 5G dengan meningkatkan liputan rangkaian di seluruh negara.

Sementara itu, Maxis Bhd, satu-satunya penyedia perkhidmatan yang belum memuktamadkan AA dengan DNB berhasrat untuk menyelesaikan proses kelulusan tersebut menjelang Januari 2023 dan melancarkan produk dan perkhidmatan berkaitan 5G secara komersial selepas itu.

Dalam pada itu, sejumlah empat MNO telah melaksanakan perjanjian langganan saham (SSA) untuk jumlah 65 peratus pegangan ekuiti dalam DNB dengan Celcom dan Digi mengambil 12.5 peratus kepentingan setiap satu manakala YES dan TM masing-masing mempunyai 20 peratus kepentingan.

DNB berkata di bawah terma SSA dan struktur tadbir urus yang dipersetujui antara pihak terbabit, semua MNO terlibat tidak boleh memegang lebih daripada 20 peratus kepentingan dan sekiranya berlaku penggabungan, entiti yang digabungkan itu tidak boleh memegang lebih daripada 25 peratus kepentingan dalam DNB.

Setakat akhir September, liputan 5G di kawasan berpenduduk mencapai 33.2 peratus berbanding sasaran 37.9 peratus menjelang akhir tahun ini dengan 1,915 tapak siap daripada 3,518 tapak yang disasarkan di seluruh negara.

Liputan 5G di empat tapak di Perlis, Pahang dan Kelantan telah disiapkan, ia dipercepatkan dari sasaran awal 2023 sebelum ini.

 

Penggabungan penyedia perkhidmatan

 

Pada 1 Disember 2022, Axiata Group Bhd, Telenor Asia Pte Ltd dan Digi.com Bhd telah menggabungkan operasi telekomunikasi Celcom Axiata Bhd dan Digi. Axiata dan Telenor masing-masing mempunyai 33.1 peratus kepentingan dalam entiti Celcom Digi yang baru digabungkan.

Axiata akan menerima saham Digi yang baharu diterbitkan mewakili 33.1 peratus dan pertimbangan tunai sebanyak RM2.5 bilion yang dibiayai oleh Digi, ia akan diambil alih oleh entiti yang digabungkan. Digi juga menerbitkan saham kepada Telenor untuk mencapai pemilikan yang sama berikutan pembayaran Telenor sebanyak RM300 juta kepada Axiata.

Alfie berkata entiti yang digabungkan akan mempunyai pangkalan pelanggan terbesar dan juga keupayaan produk dan perkhidmatan yang lebih kukuh serta ekosistem rakan kongsi lebih luas.

“Bagaimanapun, mungkin terdapat cabaran penyepaduan yang ketara kerana kedua-dua syarikat mempunyai aset dan keupayaan yang bertindih serta budaya yang berbeza," katanya.

 

Standard Mandatori Mengenai Penetapan Harga Akses (MSAP) 

 

MCMC berkata baru-baru ini bahawa harga baharu untuk penyediaan kemudahan dan perkhidmatan oleh penyedia perkhidmatan telekomunikasi di Malaysia di bawah Standard Mandatori Mengenai Penetapan Harga Akses (MSAP) dijangka diketahui menjelang Februari 2023.

"Kos untuk semakan seterusnya pada bulan Januari atau Februari tahun depan akan menjadi sesuatu yang berlaku untuk dua tahun akan datang hingga 2025," kata Mohd Ali Hanafiah.

MCMC menerbitkan kertas siasatan awam mengenai Semakan Harga Akses pada 5 Oktober dan menerima cadangan dan maklum balas daripada pemain industri dan orang awam mengenai soalan dan isu yang dibangkitkan dalam kertas tersebut.

MSAP telah mengakibatkan penurunan harga jalur lebar tetap, ia dilaksanakan pada 8 Jun 2018, MSAP akan disemak setiap tiga tahun.

 

Prospek 2023

 

Sektor telekomunikasi dijangka meningkat sedikit pada 2023 pada 3.6 peratus tahun ke tahun kepada RM32.3 bilion, kata Alfie.

Beliau berkata tahun 2023 boleh melihat lebih banyak inovasi oleh penyedia perkhidmatan untuk menyepadukan perkhidmatan mereka melangkaui penggabungan harga yang termasuk memanfaatkan analitik dan kecerdasan buatan untuk meningkatkan pengalaman pengguna dengan platform layan diri disatukan dan pemperibadian perkhidmatan.

"Telco juga dijangka membangunkan dan melancarkan aplikasi dan perkhidmatan 5G baharu untuk membezakan mereka dalam pasaran.

"Kami juga mungkin melihat penggiat mudah alih baharu memasuki pasaran dan pemain sedia ada menambah perkhidmatan mudah alih ke dalam portfolio mereka memanfaatkan rangkaian 5G DNB.

"Ini akan memacu persaingan pasaran dan mendorong penyedia perkhidmatan untuk terus berinovasi untuk membezakan (diri mereka) dalam pasaran," katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan