WILAYAH - SARAWAK > BERITA

TAWARAN JET PEJUANG KAAN TURKIYE UNTUK TINGKAT PERTAHANAN UDARA MALAYSIA

06/05/2024 11:34 AM

Oleh Nabilah Saleh

KUALA LUMPUR, 6 Mei (Bernama) -- Turkiye sedia bekerjasama dengan Malaysia dalam projek pertahanan untuk kepentingan kedua-dua negara dan bersedia menawarkan jet pejuang generasi kelimanya, ‘KAAN’ dalam membantu memenuhi keperluan pertahanan udara Malaysia.

Setiausaha Industri Pertahanan Turkiye, Prof Dr Haluk Gorgun berkata dengan bergabung tenaga, Malaysia boleh mendapat akses kepada teknologi terkini dan kepakaran, mempercepatkan keupayaan pertahanannya sendiri dan menggalakkan pertumbuhan industri pertahanan tempatan.

Dalam satu temu bual dengan Bernama menerusi e-mel menjelang Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) dan Pameran Keselamatan Kebangsaan (NATSEC) Asia 2024 selama tiga hari dari 6 Mei hingga 9 Mei di Kuala Lumpur, Gorgun menekankan manfaat timbal balik daripada perkongsian sedemikian.

"Kami terbuka untuk bekerjasama dengan Malaysia, sebuah negara sahabat dan bersaudara dalam projek pembangunan, termasuk Projek 'KAAN' yang telah dimulakan oleh Turkiye. Kami juga terbuka untuk berkongsi pengalaman yang kami perolehi dari Pesawat Latihan Asas Generasi Baharu HURKUS dan pesawat HURJET dengan Malaysia.

"Turkiye pada masa sama boleh mendapat manfaat daripada sumbangan Malaysia dalam bidang seperti penyelidikan dan pembangunan, keupayaan pembuatan dan pengetahuan serantau," katanya sambil menyatakan keyakinan terhadap kesan positif kerjasama itu terhadap hubungan dua hala dan keselamatan serantau.

Gorgun menyatakan Turkiye dan Malaysia telah berjaya bekerjasama dalam projek-projek perolehan langsung, usaha pengeluaran bersama dan aktiviti Pemindahan Teknologi (ToT) di pelbagai platform dan subsistem.

Kerjasama luar biasa ini ditunjukkan oleh projek kenderaan darat seperti ADNAN dan Gempita, yang diketuai oleh FNSS, serta radar, sistem senjata dan inisiatif kawalan yang dipandu oleh Aselsan dan penghantaran kenderaan berperisai yang difasilitasi oleh NUROL.

Mengulas lanjut, Gorgun menegaskan sebagai jet pejuang serba guna, ‘KAAN’ mahir menjalankan pelbagai misi, termasuk pertempuran udara-ke-udara, serangan udara-ke-darat, pengintipan dan perang elektronik, memberikan Malaysia pilihan serba guna untuk menangani pelbagai cabaran keselamatan.

“Kebolehoperasian KAAN dengan sistem NATO dan potensi pemindahan teknologi memberikan peluang kepada Malaysia untuk menyepadukan pesawat itu dengan lancar ke dalam infrastruktur pertahanannya melalui kerjasama Turkiye.

“Secara keseluruhan, pelaburan dalam KAAN akan meningkatkan penguasaan udara Malaysia dengan ketara, mengukuhkan hubungan pertahanan dua hala dan menyumbang kepada keselamatan dan kestabilan serantau di Asia Tenggara,” kata beliau.

Pada 21 Feb, ujian penerbangan sulung selama 13 minit jet pejuang generasi kelima Turkiye pertama ‘KAAN’ telah menarik perhatian media antarabangsa.

‘KAAN’ juga dilaporkan hasil usaha selama lebih sedekad daripada Tentera Udara Turkiye dan negara itu menyasarkan ‘KAAN’ untuk menggantikan armada F-16 Turkiye.

Turkiye ialah satu daripada lima negara di dunia yang boleh membangunkan dan menghasilkan jet pejuang generasi kelima secara bebas, menyertai Amerika Syarikat (AS), Rusia, China dan Korea Selatan.

Sementara itu, mengenai DSA dan Natsec, Gorgun berkata perhimpunan antarabangsa itu akan menjadi platform hebat untuk pertukaran idea bersama antara kedua-dua negara dan untuk rundingan mengenai kerja-kerja bersama yang boleh dilakukan.

Gorgun berkata Turkiye telah mencapai kejayaan ketara di wilayahnya dalam operasi yang dilaksanakan dengan menggunakan hanya peluru domestik, dengan sokongan UAV dan UCAV khususnya selain telah mengubah keseimbangan kuasa di Wilayah Mediterranean dengan tentera laut dan tentera udaranya.

“Faktor terbesar penyertaan kami dalam DSA 2024 begitu kuat iaitu untuk menunjukkan tahap yang kami capai ke Asia dan untuk memberikan mesej bahawa Turkiye adalah salah seorang pemain utama dalam industri pertahanan dan sedia untuk bekerjasama dengan Malaysia.

"Saya percaya, DSA 2024 akan menjadi platform yang hebat untuk pertukaran idea antara kedua-dua negara dan untuk rundingan mengenai kerja-kerja bersama yang boleh dilakukan.

“Dalam mesyuarat kerjasama industri pertahanan yang akan dijalankan, kami akan mendalami keperluan tentera Malaysia, isu-isu yang boleh dihasilkan bersama dan kami pasti akan membentuk hala tuju kami dari perspektif ini dalam tempoh akan datang,” katanya.

Gorgun menyatakan industri pertahanan Turkiye menjadi antara penyumbang utama kepada ekonomi negara itu dengan lebih 3,500 syarikat dan 80,000 pekerja.

Sehubungan itu, lebih 850 projek dan aktiviti berkaitan telah dilancarkan yang membawa kepada perolehan industri pertahanan sebanyak US$12 bilion, perbelanjaan penyelidikan dan pembangunan melebihi US$2 bilion dan jumlah eksport tahunan mencatatkan rekod sebanyak US$5.5 bilion.

Pada tahun ini, Turkiye sekali lagi muncul sebagai  kontinjen terbesar di Pameran DSA dan NATSEC 2024 dengan hampir 70 syarikat termasuk penyertaan Aselsan, Canik, Dearsan Shipyard dan Turkish Aerospace Industries.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan