TINTA MINDA

MEMILIH SEKOLAH YANG SESUAI UNTUK ANAK ANDA

03/10/2022 09:31 AM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.

Oleh: Dr. Donnie Adams

Setiap ibu bapa menginginkan anak-anak mereka berpendidikan tinggi dan boleh mencapai potensi penuh mereka. Memilih sekolah yang sesuai adalah salah satu cara untuk menyediakan anak mereka untuk berjaya. Persoalannya ialah apa yang ibu bapa perlu cari di sesebuah sekolah? Dengan tumpuan yang berat terhadap pencapaian akademik dalam masyarakat kita, ibu bapa sering mencari sekolah berprestasi tinggi dan sekolah kluster kecemerlangan sebagai sekolah pilihan mereka. Ini telah menyebabkan ibu bapa mendaftarkan alamat palsu dan membayar kos tinggi untuk pengangkutan anak mereka ke sekolah.

Sekolah yang boleh menyokong minat anak anda

Terdapat beberapa cara yang boleh digunakan oleh ibu bapa untuk menjadikan proses memilih sekolah lebih efisyen. Pertama sekali, ibu bapa perlu menyenaraikan kualiti yang mereka mahukan dari sekolah, kemudian semak kualiti ini terhadap sekolah dalam senarai mereka. Satu-satunya kriteria yang paling penting yang perlu dipertimbangkan oleh ibu bapa adalah keupayaan sekolah untuk menyokong minat anak anda. Kriteria ini adalah yang paling penting kerana sekolah harus mempunyai persekitaran yang menyokong minat anak mereka supaya dapat membantu anak mereka mencari minat belajar sepanjang hayat.

Ibu bapa perlu memilih sekolah yang mempunyai program dan kemudahan untuk menggalakkan anak mereka mempelajari tentang topik yang mereka minati dengan lebih mendalam. Sebagai contoh, jika anak anda mempunyai minat dalam sains, adalah baik untuk memilih sekolah yang mempunyai kelab sains di mana anak mereka boleh mengembangkan lagi minat mereka dalam subjek tersebut. Seorang kanak-kanak yang meminati seni akan mendapat manfaat daripada sekolah dengan program seni yang mantap. Sekolah akan mempunyai kapasiti dan keupayaan untuk membantu anak anda meneroka seni dan mengasah lagi bakat mereka.

Sekolah yang mempunyai reputasi akademik yang baik

Keinginan ibu bapa untuk memilih sekolah yang mempunyai reputasi akademik yang baik juga merupakan faktor penting. Keupayaan sekolah untuk mencapai prestasi yang baik dalam peperiksaan dan bahawa sekolah mempunyai reputasi memenangi anugerah dalam aktiviti kokurikulum adalah satu lagi faktor yang patut dipertimbangkan. Idea yang bijak adalah untuk mencari maklumat tentang alumni sekolah dan keupayaan mereka untuk mendapatkan kemasukan ke institusi pengajian tinggi yang bereputasi atau menjadi usahawan yang berjaya. Ini adalah petunjuk penting tentang keupayaan sekolah untuk melahirkan pelajar berkualiti tinggi dan menunjukkan kualiti pendidikan di sekolah tersebut.


Program untuk Murid Berkeperluan Khas

Ibu bapa yang anaknya perlukan sokongan tambahan dari segi keadaan fizikal, kognitif atau tingkah laku boleh mendapatkan sekolah yang mempunyai program pendidikan khas. Mencari sekolah yang boleh memenuhi keperluan ini dan yang menawarkan program pendidikan khas adalah satu kemestian. Ibu bapa boleh mencari sekolah yang boleh membantu anak mereka menemui potensi mereka agar anak mereka boleh menghadapi masa depan dengan yakin. Sekolah yang mengajar kemahiran hidup harian seperti etika makan, berpakaian dan kebersihan diri akan menjadi pilihan yang baik kerana ini adalah kemahiran yang diperlukan oleh anak anda untuk menjalani kehidupan berdikari. Idea bijak adalah untuk mencari sekolah yang menekankan kemahiran vokasional, muzik, seni, tarian atau kemahiran pertanian. Kemahiran ini penting untuk kanak-kanak menjadi sebahagian daripada masyarakat dan paling penting dapat hidup dalam komuniti pada masa hadapan.

-- BERNAMA

Dr. Donnie Adams merupakan Pensyarah Kanan di Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)