MIMOS DAN G7 AEROSPACE TANDATANGANI MOU UNTUK MEMPERTINGKATKAN KEDAULATAN DAN INOVASI AEROSPACE MALAYSIA

08/05/2024 05:05 PM

BUKIT JALIL, 8 Mei (Bernama) -- Pada hari ini di acara DSA & NATSEC ASIA 2024, MIMOS Berhad dan G7 Aerospace Sdn. Bhd (G7A) telah mengukuhkan kerjasama mereka melalui penandatanganan Memorandum Persefahaman (MoU). Perjanjian ini bertujuan untuk membina Keupayaan Integrasi Sistem Tempatan dalam ekosistem aerospace Malaysia. MoU ini disaksikan oleh Timbalan Menteri Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), YB Dato' Haji Mohammad Yusof bin Apdal, dan ditandatangani oleh Dr Saat Shukri Embong, Pemangku Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif MIMOS, serta Datuk Rosdi bin Mahmud, Ketua Pegawai Eksekutif G7 Aerospace.

Kerjasama strategik ini menggariskan komitmen bersama untuk memperkukuh keupayaan Malaysia dalam teknologi aerospace, menggalakkan kemajuan teknologi, dan memupuk aktiviti bernilai tinggi dalam sektor tersebut. Kolaborasi ini akan merangkumi pelbagai inisiatif termasuk penyertaan dalam program Pusat Inovasi Teknologi Industri (ITIC) yang diuruskan oleh MIMOS, projek penyelidikan dan pembangunan (R&D) bersama yang tertumpu pada inovasi bahagian avionik, pembinaan kapasiti melalui latihan dan pemindahan pengetahuan, serta projek yang disesuaikan dalam sektor Elektronik dan Elektrik (E&E) avionik.

 

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan