MOU KERJASAMA STRATEGIK KPT-MIDA DAN PORTAL TENAGA KERJA E&E PERKASA DAYA SAING INDUSTRI MELALUI PEMBANGUNAN BAKAT TEMPATAN

08/05/2024 10:45 AM

KUALA LUMPUR, 8 Mei (Bernama) -- Selaras dengan aspirasi Ekonomi MADANI, Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP 2030) dan juga Pelan Tindakan Pendidikan Tinggi Malaysia 2022 - 2025 yang menyasarkan penciptaan graduan dan bakat mahir bagi menobatkan Malaysia di kalangan 30 ekonomi terbesar di dunia menjelang 2033, sebuah Memorandum Persefahaman (MOU) antara Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) telah ditandatangani pada 7 Mei 2024.

Majlis ini juga turut menyaksikan sesi peluncuran portal MoHE Research and Industry- Infused Incubator (MRI3). Portal MRI3 ini merupakan kerjasama Konsortium Elektrik dan Elektronik Universiti Malaysia (CEE) yang terdiri daripada 19 buah universiti awam bersama 27 syarikat bagi membangunkan bakat dengan pengetahuan dan kemahiran bertepatan dengan keperluan industri elektrik dan elektronik (E&E). Melalui portal MRI3 ini juga, pihak industri dapat mengiklankan penawaran latihan industri, senarai bidang tumpuan projek tahun akhir serta membuat tapisan pelajar. Manakala bagi pelajar, mereka boleh membuat permohonan dan memuat naik resume menerusi portal ini.

 

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan