UOB MALAYSIA LANCAR KELAS PAKAR BANTU PERNIAGAAN BERSEDIA HADAPI POLISI MEKANISME PELARASAN SEMPADAN KARBON KESATUAN EROPAH

07/05/2024 05:37 PM

KUALA LUMPUR, Malaysia, 7 Mei (Bernama) -- UOB Malaysia hari ini melancarkan Kelas Pakar Keperluan Rantaian Bekalan Mekanisme Pelarasan Sempadan Karbon (Carbon Border Adjustment Mechanism atau CBAM) bagi membantu perniagaan memahami dan bersiap sedia menghadapi pelaksanaan keperluan CBAM Kesatuan Eropah (EU) pada 2026.

CBAM adalah cukai sempadan karbon yang meletakkan harga berpatutan ke atas karbon yang dihasilkan semasa pengeluaran barangan intensif karbon yang memasuki EU, selain menggalakkan pengeluaran perindustrian yang lebih bersih di negara bukan EU. Pada masa ini, CBAM bagi EU berada dalam fasa peralihan dan akan berkuat kuasa sepenuhnya pada 2026. Perubahan dalam kawal selia ini akan memberi kesan kepada perniagaan Malaysia yang mengeksport ke EU kerana ia memerlukan mereka menggunakan metodologi CBAM untuk mengukur dan melaporkan jumlah pelepasan karbon yang terkandung dalam pengeluaran barangan tertentu.

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan