POLITIK > BERITA

PAMER GAMBAR AGONG: BIAR POLIS SIASAT - AMIRUDIN

05/05/2024 08:02 PM

HULU SELANGOR, 5 Mei (Bernama) -- Semua pihak perlu memberikan ruang kepada polis untuk menjalankan siasatan berhubung tindakan dua lelaki mempamerkan gambar Yang di-Pertuan Agong pada kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Baharu (KKB).

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Selangor Datuk Seri Amirudin Shari berkata orang ramai juga diminta untuk tidak membuat sebarang spekulasi yang boleh mengganggu siasatan kes.

 “Saya minta ia disiasat...mungkin hasratnya lain tetapi ia harus disiasat apa tujuan mereka sebenarnya,” katanya selepas Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri Bersama Komuniti Pendidik dan Jemaah Haji Muassasah Daerah Hulu Selangor 2024 di sini hari ini. 

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supt Ahmad Faizal Tahrim dalam kenyataan hari ini memaklumkan polis menahan dua lelaki berusia lingkungan 60-an dan merampas sebuah kenderaan pacuan empat roda kerana mempamerkan gambar Yang di-Pertuan Agong pada kempen PRK KKB, semalam.

Sementara itu, Amirudin turut menafikan dakwaan Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bahawa kerajaan negeri telah menaikkan kadar cukai pintu sehingga empat kali ganda.

Menteri Besar Selangor itu berkata sebarang kenaikan cukai yang dicadangkan Pihak Berkuasa Tempatan memerlukan kelulusan kerajaan negeri dengan mengambil kira maklum balas yang diterima.

"Mungkin dia (Mohamed Azmin) terdesak tidak ada isu lain nak digunakan (pada kempen PRK) jadi dia gunakan isu sensasi seperti itu. Sebenarnya penilaian itu perlu untuk menilai hartanah.

"Kalau (nilai) hartanah merudum itu petanda yang buruk, tetapi nilai hartanah yang meningkat itu perlu juga kena diikuti dengan peningkatan cukai sedikit dan sebagainya," katanya.

Terdahulu, Amirudin mewakili Menteri Besar Selangor (Pemerbadanan) (MBI) menyerahkan replika cek sumbangan dana pengurusan kepada wakil Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di 54 sekolah di Daerah Hulu Selangor dengan setiap sekolah menerima sumbangan RM1,000.

Beliau turut menyerahkan replika cek berjumlah RM222,000 daripada MBI sebagai simbolik sumbangan kepada 222 jemaah muassasah dengan setiap jemaah memperoleh sumbangan bernilai RM1,000.

-- BERNAMA 


 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan