DUNIA

JURUTERBANG MAUT, SEORANG CEDERA DALAM NAHAS UDARA DI PORTUGAL

03/06/2024 01:32 PM

ISTANBUL, 3 Jun (Bernama-Anadolu) -- Nahas udara melibatkan dua pesawat kecil di sebuah  pertunjukan udara di Portugal pada Ahad mengorbankan seorang juruterbang dan mencederakan seorang lagi, lapor Agensi Anadolu yang memetik  agensi berita Portugal, Lusa.

Kemalangan itu berlaku di Pangkalan Udara No 11 di Beja, selatan Portugal yang menjadi tuan rumah kepada pertunjukan udara untuk meraikan ulang tahun ke-72  Tentera Udara Portugal (PAF).

PAF kemudian mengesahkan laporan itu dan berkata:”Tentera Udara memaklumkan pada pukul 4.05 petang waktu tempatan (1505 GMT) di Pertunjukan Udara Beja, dua pesawat terlibat dalam nahas ketika melakukan demonstrasi penerbangan.” 

Ia berkata pihak  tentera udara memberikan perkhidmatan kecemasan,di bawah pelan kontingensi disediakan, yang dilaksanakan dengan segera.

Pihak media memetik sumber PAF yang mengenal pasti dua pesawat itu adalah pesawat latihan era Soviet, Yakovlev Yak-52 dan menambah juruterbang yang terkorban itu merupakan rakyat Sepanyol. 

Menteri Pertahanan Portugal  Nuno Melo berkata pihak tentera udara akan melakukan siasatan ke atas nahas itu.

-- BERNAMA-ANADOLU

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan