AM

Polis Siasat Beberapa Insiden Sama Ada Tindakan Rambang Atau Terkoordinasi - Saifuddin

20/05/2024 02:01 PM

PUTRAJAYA, 20 Mei (Bernama) -- Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang menyiasat sama ada beberapa insiden melibatkan keselamatan institusi penting negara dan yang membabitkan Ahli Parlimen sejak beberapa hari lepas adalah tindakan rambang atau rancangan terkoordinasi.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata PDRM dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) memandang serius isu berkenaan, dan sedang memantau rapi keadaan keselamatan di semua peringkat bagi mengelak sebarang insiden lanjut.

“Adalah penting dalam siasatan polis untuk tentukan (insiden) adalah tindakan rambang atau sebahagian rancangan terkoordinasi, sama ada dilakukan individu atau kumpulan,” katanya dalam sidang media selepas melancarkan Garis Panduan Penapisan Filem baharu di sini hari ini.

Jumaat lepas dua anggota polis, Konstabel Ahmad Azza Fahmi Azhar dan Konstabel Muhamad Syafiq Ahmad Said, terkorban manakala seorang lagi cedera selepas diserang seorang penceroboh di Balai Polis Ulu Tiram di Johor.

Pada hari sama dua lelaki berumur 29 dan 37 tahun yang menaiki kereta Perodua Kembara ditahan di Pintu 3 Istana Negara kerana cuba menceroboh, dengan alasan untuk berjumpa dengan Yang di-Pertuan Agong.

Semalam pula polis mengesahkan menerima laporan daripada Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok berhubung sepucuk surat amaran dan ugutan yang diterimanya pada hari Sabtu lepas.

Saifuddin Nasution berkata beliau telah diarahkan untuk memberikan maklumat perkembangan terkini siasatan PDRM terhadap beberapa insiden yang berlaku ini kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini. 

Sementara itu beliau meminta semua pihak memberikan ruang kepada PDRM menjalankan siasatan dengan profesional dan telus berlandaskan pengalaman dan kepakaran lebih 217 tahun sebagai pasukan keselamatan negara.

“Siasatan polis akan kenal pasti pihak mana terlibat… biar mereka kendali siasatan dengan profesional, dan dedikasi diperlukan.

“(Insiden) itu kita pandang serius dan siastaan kita menjurus kepada menentukan plot, tujuan, motif kumpulan atau individu; atau ini kes dia buat keputusan sendiri atau terancang… biar kita pastikan perkara itu,” katanya.

Saifuddin Nasution menegaskan setiap siasatan polis perlu dilakukan tanpa spekulasi dan andaian kerana ia hanya akan menjejaskan hasil siasatan.

Beliau turut menggesa orang ramai untuk tidak membuat spekulasi atau menyebarkan pendapat tidak berasas melalui media sosial mengenai insiden berkenaan.

“Kita pantau pendapat tidak berasas kerana ia berlaku bagi sesetengah media. (Tindakan) Menimbulkan kemarahan dan perpecahan hanya akan menghalang, mengganggu proses siasatan, dan boleh boleh membawa kepada kekacauan yang tidak perlu.

“PDRM dan KDN, kita pandang serius elemen penyalahgunaan media sosial dalam perkara-perkara ini dan kita tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan,” katanya. 

Saifuddin Nasution berkata PDRM akan memberikan maklumat mengenai perkembangan siasatan berhubung insiden-insiden berkenaan kepada masyarakat dari semasa ke semasa.

“Kalau ada dalam kalangan masyarakat yang menemui aktiviti yang mencurigakan, mereka harus segera buat laporan,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan