AM

PERSIDANGAN ANTARABANGSA KETUA-KETUA AGAMA JADI ACARA TETAP DI MALAYSIA - PM ANWAR

07/05/2024 02:47 PM

PETALING JAYA, 7 Mei (Bernama) -- Persidangan Antarabangsa Ketua-Ketua Agama, yang menghimpunkan tokoh agama dan intelektual dari seluruh dunia, akan menjadi acara tetap di Malaysia, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketika berucap merasmikan edisi pertama persidangan itu di sini hari ini, Anwar berkata adalah penting bagi Malaysia mempromosikan pemahaman tentang Islam, Rahmatan Lil Alamin (rahmah kepada sekalian alam) dan mesej keamanan.

"Dalam persidangan ini, kita dapat perhatikan perkara yang perlu dilakukan dan ditambah baik dalam kalangan orang Islam, Kristian, Buddha atau Hindu.

"Kita ingin mendengar nasihat, kritikan dan cadangan anda, bagaimana pada masa kita mencuba sehabis baik untuk meningkatkan pemahaman tentang Islam dan mengamalkan apa yang dinyatakan dalam al-Quran dan sunah, kita juga ingin sampaikan mesej kasih sayang, belas kasihan, keadilan untuk semua rakyat, Muslim dan bukan Muslim," kata beliau.

Perdana Menteri menekankan peranan pemimpin agama, menggesa mereka untuk mengambil pendirian yang lebih aktif, berkesan dan berani dalam menggalakkan keadilan.

-- BERNAMA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan