DUNIA

PENG LIYUAN BERKUNJUNG KE IBU PEJABAT UNESCO

07/05/2024 01:49 PM

PARIS, 7 Mei (Bernama-CMG) -- Isteri Presiden China Xi Jinping, Profesor Peng Liyuan mengadakan kunjungan ke ibu pejabat Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) atas undangan, di sini, pada Isnin.

Ketibaan Peng, yang juga utusan khas UNESCO bagi kemajuan pendidikan golongan kanak-kanak perempuan dan wanita, disambut oleh Ketua Pengarah UNESCO Audrey Azoulay di pintu masuk bangunan UNESCO.

Dalam pertemuan dengan Azoulay, Peng telah memberikan taklimat ringkas mengenai kemajuan terkini China dalam mempromosikan pendidikan kanak-kanak perempuan dan wanita, terutamanya hasil Projek Tunas Musim Bunga (Spring Bud Project).

"Dalam tempoh 10 tahun berkhidmat sebagai utusan khas UNESCO, saya berpeluang melawat sekolah di banyak negara dan saya amat gembira melihat semakin ramai wanita mengubah nasib mereka dan menjalani kehidupan bahagia melalui penerimaan pendidikan," kata Peng.

Menurut beliau mempromosikan pendidikan bagi golongan kanak-kanak perempuan dan wanita adalah usaha yang amat mulia dan ia berkait rapat dengan kemajuan sosial dan masa depan umat manusia.

"China bersedia untuk berusaha bersama UNESCO untuk menggalakkan pelbagai pihak menambah pelaburan dalam pendidikan kanak-kanak perempuan dan wanita di seluruh dunia, supaya membantu lebih ramai wanita memperoleh peluang pendidikan yang sama rata demi mencipta masa depan yang lebih baik," ujar Peng.

Audrey Azoulay dalam pertemuan itu memberikan penilaian tinggi terhadap dedikasi dan sumbangan Peng sejak beliau menjadi utusan khas UNESCO.

"UNESCO bersedia meningkatkan komunikasi dan kerjasama dengan China untuk memajukan pendidikan kanak-kanak perempuan dan wanita di peringkat global," kata Azoulay.

-- BERNAMA-CMG

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan