DUNIA

GAZA FREEDOM FLOTILLA: NEGARA KUASA BESAR MELOBI TURKIYE SUPAYA BATALKAN MISI

23/04/2024 07:31 PM

Daripada Muhammad Hafizuddin Mohd Yusof

ISTANBUL, 23 April (Bernama) --  Beberapa negara kuasa besar didakwa terus melobi Kerajaan Turkiye untuk membatalkan misi “Break the Siege: Freedom Flotilla to Gaza” bagi menghantar bantuan kemanusian ke Gaza yang dijadualkan berlepas pada 24 April, 2024 (Rabu). 

Ahli Jawatankuasa Pemandu Freedom Flotilla Coalition (FFC), Kamarul Zaman Shaharul Anwar berkata delegasi daripada beberapa negara berkenaan kini berada di Ankara, Turkiye untuk mengadakan pertemuan dengan wakil tertinggi kerajaan negara itu.

“Jadi spekulasi adalah mereka sedang memberi tekanan kepada Kerajaan Turkiye dan kita tahu mereka kini berada dalam tekanan bagi membenarkan pelayaran ini diteruskan,” katanya ketika ditemui di Fatih, Istanbul hari ini.

Untuk itu, wakil tertinggi Insani Yardim Vakfi (IHH) yang merupakan penganjur bersama FFC akan mengadakan pertemuan dengan wakil tertinggi Kerajaan Turkiye di Ankara petang ini. 

FFC juga dilaporkan akan mengadakan satu mesyuarat pada hari ini (Selasa) bagi menilai situasi semasa dan implikasi daripada tekanan yang diterima Kerajaan Turkiye ketika ini.

Ia antara lain bagi menilai adakah misi yang dirancang akan ditangguhkan atau dibatalkan disebabkan asakan kuat negara kuasa besar ini.

“Apa pun segala keputusan akan bergantung kepada perbincangan yang akan berlaku pada petang ini melibatkan pimpinan tertinggi IHH dengan wakil Kerajaan Turkiye di Ankara,” katanya lagi.

Pada Jumaat, FFC mengumumkan telah menghantar wakil mereka bagi mengadakan pertemuan dengan wakil tertinggi Kerajaan Turkiye di Ankara bagi  memastikan kelancaran pelepasan kapal-kapal terlibat dalam misi ini.

Misi pelayaran yang dijadualkan belayar ke Laut Mediterranean pada 21 April (Ahad) lepas, ditangguhkan kepada 24 April (Rabu).

Masalah teknikal pada kapal yang terlibat menjadi antara punca mengapa berlaku penangguhan dalam misi itu.

Terkini, 18 warga Malaysia menyertai masyarakat awam antarabangsa untuk belayar menaiki flotila bagi menyampaikan bantuan kemanusiaan ke Semenanjung Gaza melalui jalan laut berikutan situasi kemanusiaan yang teruk di rantau itu.

Mereka terdiri daripada doktor, aktivis kemanusiaan dan pengamal media.

Antara pengamal media Malaysia yang menyertai flotila itu ialah penulis yang juga  wartawan penyiaran daripada Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) Muhammad Hafizuddin Mohd Yusof dan jurukamera Bernama TV Mohammad Nulhakim Jailan.

Aktivis dari 30 negara termasuk Malaysia itu kini berkumpul di Istanbul sejak 18 April untuk persiapan akhir sempena misi “Break the Siege: Freedom Flotilla Mission to Gaza 2024” itu.

-- BERNAMA

 

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan