DUNIA

KERJASAMA ERAT BINA KOMUNITI BERKONGSI NASIB CHINA-KEMBOJA BERTARAF TINGGI - WANG YI

23/04/2024 02:36 PM

PHNOM PENH, 23 April (Bernama-CMG) -- Pengarah Pejabat Suruhanjaya Hal Ehwal Luar Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China (PKC) Wang Yi menyeru agar sinergi dibentuk untuk membina komuniti berkongsi nasib China-Kemboja bertaraf tinggi pada era baharu.

Wang yang juga ahli Biro Politik Jawatankuasa Pusat PKC membuat kenyataan itu ketika mempengerusikan Mesyuarat ke-7 Jawatankuasa Penyelaras Antara Kerajaan China-Kemboja bersama Timbalan Perdana Menteri Kemboja Sun Chanthol di sini, pada Isnin.

Beliau berkata pembinaan komuniti berkongsi nasib sesama negara sentiasa berada di barisan hadapan sezaman dan telah menjadi model untuk membina hubungan antarabangsa jenis baharu.

"Hendaklah kita (China dan Kemboja) menyemarakkan persahabatan tradisional, memperkukuh rasa saling percaya dari segi politik dan memperkasa kolaborasi segenap bidang," ujar Wang.

Beliau berharap kedua-dua pihak memberi konotasi baharu kepada kerangka kerjasama “intan enam sisi”, selain terus mempergiat usaha sama dalam membina “Koridor Pembangunan Perindustrian” dan "Koridor Ikan dan Beras".

Dalam pada itu, Sun Chanthol berkata pelaburan China di Kemboja terus meningkat dan nilai dagangan kedua-dua negara semakin bertambah, menyaksikan kerjasama segenap bidang berjalan lancar.

Kerjasama berorientasikan Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI) serta Inisiatif Pembangunan Global memberikan dorongan kuat untuk pembangunan sosioekonomi Kemboja, kata beliau sambil menambah bahawa pihaknya komited memantapkan jalinan muhibah dengan China dan memperdalam kerjasama saling untung demi kesejahteraan rakyat.

Antara persetujuan lain yang dicapai pada mesyuarat berkenaan adalah China dan Kemboja akan merapatkan lagi pertukaran lawatan peringkat tinggi, terus berkongsi pengalaman dalam tadbir urus negara, mempertingkat kerjasama pertahanan dan bersama membanteras jenayah rentas sempadan.

-- BERNAMA-CMG


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan