AM

TPM, MENTERI UCAP TAKZIAH KEPADA KELUARGA TUN HANIF OMAR

20/04/2024 02:31 PM

KUALA LUMPUR, 20 April (Bernama) -- Timbalan Perdana Menteri dan menteri menzahirkan ucapan takziah kepada keluarga bekas Ketua Polis Negara Tun Mohammed Hanif Omar yang meninggal dunia awal pagi ini. 

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menzahirkan ucapan takziah menerusi hantaran di Facebook rasminya hari ini. 

"Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama golongan orang-orang beriman dan beramal soleh. Al-Fatihah," katanya. 

Mohammed Hanif yang merupakan Ketua Polis Negara keempat menghembuskan nafas terakhir pada usia 85 tahun pada 2.15 pagi di kediamannya di Shah Alam, Selangor akibat sakit buah pinggang. 

Allahyarham merupakan individu paling lama menjawat jawatan tertinggi pasukan Sang Saka Biru itu, iaitu dari Jun 1974 hingga Januari 1994 selepas dilantik pada usia 35 tahun, yang menyaksikan beliau individu paling muda mengetuai pasukan itu.  

Turut mengucapkan takziah ialah Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail yang menyifatkan jasa dan sumbangan Allahyarham kepada negara adalah sangat besar dan sungguh bernilai. 

"Marilah kita sama-sama doakan semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat, diampunkan dosa, diterima amalan dan ditempatkan di syurga bersama-sama orang yang beriman," katanya.

Sementara itu, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil mengucapkan takziah kepada seluruh ahli keluarga Allahyarham atas pemergian Mohammed Hanif menerusi ciapan di platform X hari ini. 

“Semoga Allah SWT mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham dan menempatkannya dalam kalangan orang-orang beriman. Al-Fatihah,” kata Fahmi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said dan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu juga antara yang memuat naik hantaran di akaun Facebook bagi mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham. 

Mereka mendoakan supaya roh Allahyarham ditempatkan bersama golongan yang beriman dan beramal soleh. 

Sementara itu, Majlis Keselamatan Negara (MKN) menerusi ciapan di platform X mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham, selain turut berkongsi jasa Mohammed Hanif terhadap organisasi terlibat. 

"Allahyarham pernah menjawat jawatan-jawatan penting dalam liputan sejarah negara. Antara jawatan penting yang dipegang Allahyarham adalah Ahli Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang merupakan asas kepada penubuhan MKN pada 1969," menurut ciapan itu. 

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan