AM

LEM BUKA KILANG PEMBUATAN RM78 JUTA DI PULAU PINANG

19/04/2024 04:19 PM

BUKIT MERTAJAM, 19 Apr (Bernama) -- Syarikat pengukuran elektrik dari Switzerland, LEM Holding SA, secara rasmi telah membuka kilang pembuatan bernilai 15 juta franc Swiss (kira-kira RM78 juta) di Pulau Pinang hari ini.

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata kilang baharu itu yang terletak di Taman Sains Pulau Pinang dijangka akan mewujudkan 500 peluang pekerjaan dalam pembuatan sensor arus dan sensor arus semikonduktor tercanggih, yang dikenali sebagai penderia Arus Bersepadu.

"Fasiliti baharu LEM ini menandakan satu lagi langkah ke hadapan dalam trajektori pertumbuhan syarikat dan mewakili pelaburan yang besar di rantau ini. 

"Projek yang dibangunkan dari dasar ini ini dikhususkan bagi pengeluaran serta pengujian sensor semasa untuk menangani pasaran global seperti sektor automotif, tenaga boleh diperbaharui, robotik, perindustrian dan instrumentasi," katanya semasa berucap pada majlis perasmian kilang itu di sini.

Chow berkata, sejak penubuhannya pada 1972 di Geneva, Switzerland, LEM telah memperoleh reputasi sebagai peneraju global dalam menyediakan penyelesaian inovatif untuk mengukur parameter elektrik. 

Kerajaan negeri agak teruja dalam menerima pertukaran pengetahuan dan pembangunan kemahiran dalam teknologi sensor semasa termaju yang akan dibawa oleh LEM kepada tenaga kerja tempatan Pulau Pinang.

Chow melahirkan keyakinan bahawa LEM akan mendapat manfaat besar daripada operasinya di Pulau Pinang yang terkenal dengan ekosistem perindustrian yang maju dan sering dirujuk sebagai Lembah Silikon Timur.

"Memandang ke hadapan, saya yakin kehadiran LEM di Pulau Pinang bukan sahaja akan menyumbang secara signifikan kepada ekonomi kami tetapi juga merangsang inovasi, menggalakkan pemindahan pengetahuan serta meningkatkan kemahiran tenaga kerja tempatan. 

"Perkongsian antara LEM dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang menunjukkan komitmen bersama kami terhadap pembangunan mampan, kemajuan teknologi dan daya tahan ekonomi," tambahnya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan