EKONOMI

Swift Haulage Sasar Sumbangan Pergudangan Naik 25 Peratus

20/02/2024 06:02 PM

 KLANG, 20 Feb (Bernama) — Swift Haulage Bhd menyasarkan sumbangan daripada segmen perkhidmatan pergudangan dan depoh kontena naik 25 peratus berbanding 15 peratus pada masa ini.

Ketika ini perkhidmatan pengangkutan kontena dan pengangkutan darat Swift menyumbang 75.6 peratus kepada kumpulan itu, diikuti oleh perkhidmatan pergudangan dan depoh kontena serta penghantaran barangan.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Loo Yong Hui berkata syarikat sedang meninjau untuk melabur dalam segmen pergudangan bagi tempoh tiga hingga lima tahun akan datang bagi menyesuaikan permintaan pasaran.

"Kami sedang meninjau untuk melabur kira-kira RM30 juta pada tahun ini bagi membina sebuah lagi gudang di wilayah utara, khususnya di Pulau Pinang, kerana kami secara agresif mengembangkan segmen perkhidmatan pergudangan dan depoh kontena," katanya selepas melancarkan pejabat gudang dan pengangkutan mesra alam di Pulau Indah di sini hari ini.

Pada majlis yang sama, Swift menandatangani perjanjian perkhidmatan logistik bersepadu dengan Sharp Electronics (Malaysia) Sdn Bhd untuk penyediaan perkhidmatan pergudangan, penyimpanan dan pengendalian.

Gudang baharu Swift terletak hanya 5.5 kilometer (km) dari Westports, 25 km dari Taman Perindustrian Northport dan 74 km dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Ia menampilkan kapasiti gudang seluas 269,000 kaki persegi (kaki persegi) dan 26 ruang muatan, kemudahan baharu itu dilengkapi untuk mengendalikan keperluan logistik pelanggan yang paling mencabar.

Ia juga akan mempunyai kapasiti storan sebanyak 11,544 palet dan kapasiti storan lantai seluas 169,000 kaki persegi.​

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan