AM

BEST-BYOB DIPERLUAS KEPADA PENUNTUT IPT BERMULA TAHUN DEPAN

06/11/2023 05:28 PM

KUALA LUMPUR, 6 Nov (Bernama) -- Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) akan memperluas program B40 Empowerment Strategy-Be Your Own Boss (BEST-BYOB) kepada penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) bermula tahun depan.

Menterinya Datuk Ewon Benedick berkata pihaknya mengalu-alukan penyertaan pelajar IPT daripada keluarga golongan asnaf dan B40 ke program itu untuk diberi latihan menjadi usahawan perniagaan prafrancais.

"Wawasan kita adalah untuk melahirkan lebih ramai usahawan dalam kalangan mahasiswa yang akan menjadikan bidang keusahawanan sebagai kerjaya pertama mereka nanti,” katanya kepada pemberita pada majlis pelancaran BEST-BYOB 2024 di sini hari ini.

Turut hadir, Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Saraswathy Kandasami, Pengurus Besar Bahagian Pembangunan Francis Perbadanan Nasional Berhad (Pernas) Mazlan Ibrahim serta Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif RHB Islamic Bank Berhad Datuk Adissadikin Ali.

Ewon berkata BEST-BYOB 2024 ditambah baik dengan penyediaan dana modal perniagaan berjumlah RM1 juta dan menyasarkan 100 penyertaan.

Beliau berkata BEST-BYOB 2024 ialah program keusahawanan komprehensif dan kompetitif merangkumi aspek latihan perniagaan berstruktur, peluang padanan perniagaan, bimbingan serta pemberian modal perniagaan.

Peserta yang berjaya menamatkan latihan perniagaan di bawah program BEST-BYOB 2024, menurut Ewon akan dipadankan dengan prafrancaisor dan seterusnya diberi bimbingan perniagaan dalam tempoh enam bulan pertama perniagaan mereka beroperasi.

“Pada tahun lepas, program BEST-BYOB 2023 telah berjaya meningkatkan taraf hidup sebahagian besar peserta yang asalnya datang daripada golongan asnaf dan B40 dan kini telah mampu menjana pendapatan yang mampan, sekali gus meningkatkan kesejahteraan kewangan mereka,” katanya.

Ewon berkata sebanyak 41 usahawan telah menyertai edisi pertama program itu pada 2023 dan 23 daripadanya telah memulakan perniagaan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan