DUNIA

Presiden Ukraine Akan Minta Parlimen Pecat Menteri Pertahanan

04/09/2023 10:50 AM

ISTANBUL, 4 Sept (Bernama-Anadolu) -- Presiden Ukraine Volodymyr Zelenskyy pada Ahad berkata beliau akan meminta parlimen minggu ini untuk memecat Oleksii Reznikov sebagai menteri pertahanan, lapor Agensi Anadolu (AA).

"Minggu ini, Parlimen akan diminta untuk membuat keputusan berkaitan kakitangan... Saya telah memutuskan untuk menggantikan Menteri Pertahanan Ukraine. Oleksii Reznikov telah melalui lebih daripada 550 hari perang sepenuh masa," Zelenskyy dipetik sebagai berkata dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat presiden Ukraine.

Pemimpin Ukraine itu mencalonkan Rustem Umerov, dari masyarakat Tatar Crimea, untuk menggantikan Reznikov.

"Saya percaya Kementerian memerlukan pendekatan baharu dan format interaksi berlainan dengan kedua-dua tentera dan masyarakat secara amnya. Kini Rustem Umerov sepatutnya mengetuai Kementerian," katanya.

-- BERNAMA-ANADOLU


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan