EKONOMI

Boustead Meterai Kontrak Tambahan Keenam Untuk Hidupkan Semula Projek Kapal Tempur Pesisir

26/05/2023 10:57 PM

LANGKAWI, 26 Mei (Bernama) — Boustead Holding Bhd (BHB) melalui anak syarikatnya, Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS), memeterai perjanjian kontrak tambahan keenam dengan Kementerian Pertahanan hari ini.

Perjanjian itu antara lain, memperincikan penyerahan projek dan tadbir urus dalam memulihkan projek kapal tempur pesisir (LCS), kata Pengerusi BHB Datuk Nazim Rahman.

“Perjanjian ini hasil daripada semakan menyeluruh membabitkan pelbagai pilihan dan semua aspek projek oleh pelbagai kementerian dan agensi di bawah kerajaan dan BNS.

“Matlamat tunggal kontrak ini adalah untuk menghidupkan semula projek LCS, selaras dengan Pelan Transformasi Armada 15 hingga 5 oleh Tentera Laut Diraja Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.

Kontrak tambahan tersebut ditandatangani oleh Nazim dan Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Datuk Seri Muez Abd Aziz di pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi (LIMA’23) hari ini.

Ia disaksikan oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hasan.

Di bawah perjanjian ini, pelbagai langkah pencegahan telah dilaksanakan untuk memastikan LCS dihantar tepat pada masanya dan mengikut bajet yang diperuntukkan, kata Nazim.

Beliau berkata ini termasuk pembentukan jawatankuasa pemantauan projek, yang dipengerusikan bersama oleh Ketua Setiausaha Perbendaharaan dan Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan bagi mengukuhkan pelaksanaan dan penyeliaan penyampaian projek dalam memastikan kegagalan masa lalu tidak berlaku sekali lagi.

Sementara itu, BNS dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini berkata syarikat itu dan Kementerian Pertahanan telah memuktamadkan rundingan mengenai penyambungan semula kontrak dan kedua-dua pihak telah menandatangani Kontrak Tambahan Keenam (SA6).

SA6 adalah untuk mengubah kontrak, antara lain dengan terma dan syarat penting bahawa penyambungan semula semua aktiviti reka bentuk dan pembinaan akan dimulakan selepas menandatangani SA6.

Ia berkata Kapal LCS dikurangkan daripada enam unit kepada lima unit.

“Tempoh kontrak akan dilanjutkan dengan kapal pertama dihantar, diuji sepenuhnya dan diuji dan dinilai semula pada Ogos 2026 dan kapal kelima pada April 2029,” kata BNS.

Jumlah harga kontrak disemak semula kepada RM11.2 bilion berikutan, antara lain, perubahan spesifikasi yang diluluskan dan lanjutan masa; dan syarat pembayaran adalah berbeza daripada aktiviti penting kepada kemajuan kerja yang mencerminkan pelbagai elemen dalam kontrak berdasarkan wajaran kepada reka bentuk, peralatan, pembinaan dan percubaan dan pentauliahan.

-- BERNAMA  

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan