SUKAN

Kerja keras Ayzek Hakimi mula buah hasil

18/09/2022 12:19 AM

KUALA LUMPUR, 17 Sept (Bernama) -- Berkat kesabaran dan semangat tidak berputus asa membuahkan hasil buat pemain petanque, Ayzek Hakimi Safingan yang menghadiahkan Selangor pingat emas dalam acara shooting lelaki pada Sukan Malaysia (Sukma) ke-20, hari ini.

Pemenang pingat gangsa triple lelaki di Sukan SEA Hanoi itu, tersingkir awal pada penampilan sulung di Sukma 2018, namun momen gelap itu tidak melemahkannya yang sentiasa berusaha sehingga berjaya meraih emas.

Atlet kebangsaan berusia 19 tahun itu turut menjadikan kejayaan membawa pulang emas berpasukan lelaki di Sukma Perak, sebagai motivasi buat dirinya untuk mencipta kejayaan sama dalam acara individu pada edisi kali ini.

“Saya sangat gembira dan syukur sebab apa disasarkan Alhamdulillah tercapai, dan juga sebab saya dapat tebus balik kekalahan saya di Sukma lepas. Walaupun kalah saya jadikan kejayaan emas berpasukan lelaki di Sukma Perak itu sebagai semangat untuk saya di sini.

“Saya berusaha bersungguh-sungguh termasuk ketika tempoh PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) untuk dapatkan pingat (emas) ini,” katanya kepada Bernama.

Pada saingan final berlangsung di Arena Petanque Kuala Lumpur di sini, pingat perak menjadi milik atlet Melaka Khairul Amirul Zamrul Hisham dan wakil Wilayah Persekutuan Muhammad Syahmi Mohamad Nadzri membawa pulang gangsa.

Ayzek Hakimi yang mula menceburi sukan petanque sejak lima tahun lepas seterusnya akan bersaing dalam acara double, triple dan berpasukan lelaki.

Bagi saingan shooting wanita yang turut berlangsung hari ini, Nur Asyikin Roslan dari Negeri Sembilan muncul pemenang emas manakala Nur Durratul Iffah Yazit dari Sarawak merangkul perak dan wakil Pahang Rabiatul Adawiyah Mohd Roslan berpuas hati dengan gangsa.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan