SUKAN

PDRM FA TIDAK BOLEH DIANGGAP SEBAGAI KUMPULAN MISKIN YANG PERLUKAN BANTUAN - PENDAKWAAN

13/10/2021 07:41 PM

KUALA LUMPUR, 13 Okt -- Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak sepatutnya menggunakan dana Yayasan Akalbudi (YAB) untuk membayar gaji pemain Persatuan Bola Sepak Polis Diraja Malaysia (PDRM FA, dahulu dikenali sebagai PDRM FC) kerana kelab sukan itu tidak boleh dianggap sebagai kumpulan miskin yang memerlukan bantuan.

Timbalan Pendakwa Raya Datuk Raja Rozela Raja Toran berkata semua pemain kelab bola sepak itu adalah golongan profesional dan satu-satunya isu yang mereka hadapi ialah gaji tertunggak dan masalah tersebut boleh diselesaikan sendiri oleh kelab berkenaan.

“Ia adalah sebuah kelab bola sepak dan bukan pertubuhan bukan kerajaan yang menguruskan dapur atau bank makanan. 

“Kesemua pemain adalah pemain profesional. Pemain menerima gaji, kurangan wang tidak semestinya menjadikan mereka miskin atau melarat. Ia tidak termasuk dalam kategori miskin seperti yang dinyatakan atau dibayangkan dalam memorandum atau matlamat penubuhan YAB,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berhujah di akhir kes pendakwaan pada perbicaraan bekas Timbalan Perdana Menteri itu yang berdepan 47 pertuduhan pecah amanah jenayah, rasuah dan pengubahan wang haram membabitkan dana YAB.

Matlamat penubuhan YAB ialah menerima dan menguruskan dana bagi membasmi kemiskinan di bawah program pembasmian kemiskinannya.

Isu pembayaran pemain Persatuan Bola Sepak PDRM disahkan oleh saksi pendakwaan ke-19 iaitu Datuk Zul Hisham Zainal, yang juga menantu Ahmad Zahid semasa memberi keterangan bahawa sumbangan itu adalah bagi membayar gaji pemain selepas beliau meminta bantuan dana daripada bapa mentuanya.

Sebelum ini, peguam Hamidi Mohd Noh yang mewakili Ahmad Zahid berhujah bahawa pembayaran RM1.3 juta kepada kelab bola sepak itu adalah bertujuan ‘membasmi kemiskinan dalam kalangan pemainnya.’

Raja Rozela juga berhujah bahawa penjawat awam juga layak mendapat bantuan daripada YAB kerana mereka tidak menerima gaji sebanyak itu dan kelab bola sepak tersebut tidak sesuai digambarkan sebagai berada dalam kemiskinan.

Beliau berkata tertuduh telah memperlakukan wang itu seperti miliknya sendiri yang menyaksikan 50 keping cek dikeluarkan antara 2014 dan 2016 daripada akaun YAB membabitkan jumlah RM13.1 juta.

Katanya Ahmad Zahid menggunakan lebih RM13.1 juta bagi pembayaran kad kredit serta polisi insurans dan cukai jalan kenderaan, kelab bola sepak, firma konsultan TS Consultancy & Resources dan pinjaman kepada Armada Holdings Sdn Bhd.

Raja Rozela berhujah bahawa Ahmad Zahid menggunakan RM360,000 dana yayasan itu untuk membayar TS Consultancy & Resources, yang ditubuhkan untuk menyediakan latihan serta kursus motivasi namun hakikatnya adalah cabang politik Barisan Nasional diwujudkan bagi membantu parti itu dalam pendaftaran pengundi di kawasan tertentu.

Beliau berkata selain itu, Ahmad Zahid telah memberikan pinjaman sebanyak RM10 juta kepada Armada Holdings Sdn Bhd dengan syarat ia harus dibayar dalam tempoh sebulan bersama faedah.

“Tertuduh turut menggunakan dana YAB untuk membayar bil kredit kadnya lebih RM1.3 juta yang digunakan untuk membeli-belah di butik mewah seperti Giorgio Armani, Louis Vuitton atau Hermes serta menggunakan RM107,508.55 bagi membayar cukai jalan serta insurans bagi 20 kenderaan miliknya dan tiga lagi termasuk isteri beliau (Datin Seri Hamidah Khamis), BZ Motors serta Juhari Janan antara Januari dan September 2015,” katanya.

Ahmad Zahid, 68, berdepan 47 pertuduhan iaitu 12 bagi pecah amanah jenayah, lapan bagi rasuah dan 27 bagi pengubahan wang haram membabitkan berpuluh-puluh juta ringgit milik YAB.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah bersambung esok.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan