EKONOMI

KPPK, kerajaan negeri Sabah sepakat perkasakan industri agrikomoditi peringkat huluan 

10/04/2021 01:33 PM

KUALA LUMPUR, 10 April -- Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK) dan kerajaan negeri Sabah telah mencapai kata sepakat untuk memaju dan memperkasakan sektor agrikomoditi melibatkan buluh, koko, getah dan sawit di negeri itu, khususnya di peringkat huluan. 

Menterinya, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata kesepakatan itu dicapai dalam pertemuan antara beliau dan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Mohd Noor di Kota Kinabalu, Sabah pada 5 April lepas. 

Katanya KPPK dan kerajaan negeri berhasrat untuk mengembalikan kegemilangan Sabah sebagai pengeluar koko yang unggul. 

“Suatu langkah bersepadu akan diambil oleh kedua-dua pihak untuk meningkatkan saiz ladang koko,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Mohd Khairuddin berkata usaha itu dijangka dapat membantu rakyat di negeri tersebut untuk meningkatkan pendapatan mereka, lebih-lebih lagi selepas terkesan dengan pandemik COVID-19. 

Katanya dalam sektor buluh, Sabah akan menyediakan tanah yang dikendalikan oleh salah sebuah anak syarikat kerajaan negeri manakala peranan KPPK ialah memadankan syarikat swasta berkaitan buluh di peringkat hiliran bagi melengkapkan kitaran pasaran komoditi.

Bersesuaian dengan jumlah pekebun getah di Sabah, Mohd Khairuddin berkata satu persetujuan konsensus telah dicapai membabitkan Projek Transformasi Perusahaan Getah (TARGET) yang bakal diperluaskan di negeri berkenaan khusus bagi penghasilan getah krip. 

Katanya persefahaman dalam memperkasakan promosi kemampanan dan kelestarian hutan menerusi Yayasan Pemuliharaan Hijau Sawit Malaysia (MPOGCF), sebuah yayasan di bawah agensi KPPK iaitu Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC) turut dipersetujui.

Katanya beberapa program yang signifikan telah dan sedang dilaksanakan, antaranya Inventori Populasi Orang Utan Sabah, menanam satu juta pokok hutan di Lower Kawag iaitu sebahagian daripada Kawasan Hutan Simpan Ulu Segama Malua dan Projek Santuari Hidupan Liar Gajah Borneo. 

“Ia bakal diperkukuhkan lagi dengan aktiviti baharu yang berterusan. KPPK berharap kerjasama erat yang dijalin dengan kerajaan negeri Sabah ini bakal melonjakkan lagi aktiviti ekonomi sektor agrikomoditi negara selari dengan usaha memulihara flora dan fauna negara,” katanya. 

-- BERNAMA

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan