AM > BERITA

BUKU GHANNOUCHI MENGENAI DEMOKRASI ISLAM PUNYA KEPENTINGAN BESAR UNTUK UMMAH

08/05/2024 04:13 PM

KUALA LUMPUR, 8 Mei (Bernama) -- Buku bertajuk ‘On Muslim Democracy: Essays & Dialogue’ yang menyajikan pandangan kritikal terhadap cabaran demokrasi Islam, mempunyai makna yang mendalam bagi umat Islam, kata Pengerusi Institut Pengajian Islam Lanjutan Antarabangsa (IAIS) Malaysia, Prof Maszlee Malik.

Buku ini ditulis oleh Rached Ghannouchi, salah seorang pemikir Islam terkemuka dunia, bersama Profesor Sains Politik di Universiti Massachusetts, Andrew F. March. Ia telah dilancarkan oleh bekas Menteri Luar, Tan Sri Syed Hamid Albar di IAIS di sini pada Rabu.

Maszlee berkata wacana mengenai Islam dan demokrasi sering menjadi subjek polemik, sarat dengan salah faham dan salah tafsir.

“Buku ini akan memberikan pandangan baharu mengenai hubungan yang kompleks ini,” katanya semasa pelancaran buku ‘On Muslim Democracy: Essays & Dialogue’.

Buku ini menghimpunkan beberapa esei paling penting karya Ghannouchi, yang pertama kali diterbitkan dalam bahasa Inggeris. Ia juga termasuk dialog falsafah-teologi yang panjang antara Ghannouchi dan March.

Dalam dialog itu, March dan Ghannouchi membincangkan pengaruh dan evolusi pemikiran Ghannouchi serta makna konsep seperti demokrasi, pluralisme, keadilan dan undang-undang merentas tradisi falsafah Islam dan Barat.

Ghannouchi ialah ahli politik terkemuka Tunisia dan pengasas bersama serta pemimpin semasa Ennahda Movement, sebuah parti politik Islam utama di Tunisia.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan