AM > BERITA

MELAKA ANJUR PAMERAN HANG TUAH JUN INI

05/05/2024 09:27 PM

MELAKA, 5 Mei (Bernama) -- Manuskrip Hikayat Hang Tuah bertarikh 1758 antara artifak dan bahan sejarah yang bakal dipamerkan kepada pengunjung sempena Pameran Hang Tuah selama sebulan di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) pada Jun depan.

Exco Pelancongan Warisan Seni dan Budaya Melaka Datuk Abdul Razak Abdul Rahman berkata pameran anjuran kerajaan negeri itu mampu menarik kunjungan orang ramai bagi melihat lebih dekat penemuan terbaharu mengenai Hang Tuah.

"Saya bersama Ketua Menteri Datuk Seri Ab Rauf Yusoh baharu sahaja balik dari Amsterdam, Belanda bagi melihat hasil penemuan terbaharu tentang Hang Tuah dan setelah kita lakukan kajian dan mencari penemuan yang kukuh mengenai Hang Tuah, ia akan dipamerkan pada program tersebut,” katanya kepada pemberita hari ini.

Terdahulu beliau mengiringi Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd Ali Rustam melawat kapal layar tradisional China terbesar di dunia ‘Fu Ning’ di Pelabuhan Tanjung Bruas di sini.

Dalam pada itu Abdul Razak berkata pihaknya akan berbincang dengan pengurusan kapal layar berkenaan untuk membenarkan pengunjung melihat secara lebih dekat keunikan seni bina kapal tradisional itu.

"Besarlah harapan Melaka jika pihak pengurusan ini memberikan kita peluang tersebut dan ia dilihat mampu menarik lebih ramai pelancong ke negeri ini," katanya.

Kapal layar berukuran 41.6 meter (m) panjang, 12m lebar itu mempunyai ketinggian tiang utama 29m yang membawa sembilan kru dan 12 penumpang.

Pembinaan kapal Fu Ning adalah sebahagian daripada aspirasi pemilik kapal, Lin Chang Jiu untuk menghormati pencapaian Laksamana Cheng Ho dan menjejaki semula laluannya di sepanjang Jalan Sutera Maritim.

Kapal itu memulakan pelayarannya dari Huangpu, China pada 31 Jan lepas sebelum berlabuh di One15 Marina, Sentosa Cove, Singapura sempena Festival Kapal Layar Singapura sebelum berlabuh di Melaka pada 1 Mei lepas.

-- BERNAMA

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan