AM > BERITA

KESATUAN DALAM PROFESION GUAMAN PENTING UNTUK TEGAKKAN KEDAULATAN UNDANG-UNDANG

04/05/2024 11:21 PM

KUALA LUMPUR, 4 Mei (Bernama) -- Kesatuan dalam profesion guaman adalah penting bagi menegakkan kedaulatan undang-undang dan memastikan akses sama rata untuk semua rakyat Malaysia, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Beliau berkata adalah penting bagi pengamal undang-undang tanpa mengira pertalian budaya atau agama, bekerjasama secara harmoni ke arah menegakkan prinsip seperti keadilan, kesaksamaan dan kesamaan di sisi undang-undang.

“Dari segi praktikal, ini bermakna mempromosi kepelbagaian, keterangkuman dan kesaksamaan dalam profesion guaman.   

“Oleh itu, kita mesti berusaha mewujudkan persekitaran undang-undang di mana individu dari semua latar belakang berasa dihargai dan meritokrasi mengatasi prasangka manakala peluang untuk perkembangan dari segi profesional boleh diakses oleh semua orang dalam memacu pertumbuhan industri,” katanya dalam ucaptama mengenai isu 'Memperkukuh Kesatuan' semasa Majlis Makan Malam Inns of Court Malaysia (ICM) di sini malam ini. 

Turut hadir Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan Mat dan Timbalan Presiden ICM Datuk Mary Lim Thiam Suan.

Fadillah, yang juga bekas peguam bela dan peguam cara, berkata profesional guaman perlu menangani isu diskriminasi dan prasangka dengan menekankan bahawa sikap sedemikian tidak mempunyai tempat dalam negara Malaysia yang bersatu padu.

Beliau turut menggesa agar masyarakat yang menyaksikan setiap individu dihargai dan dihormati kerana diri mereka diwujudkan.

“Sebagai profesional guaman, kita memikul tanggungjawab yang unik bagi menegakkan hak minoriti, golongan tertindas, komuniti yang tidak boleh bersuara dan terpinggir. Kita mesti berusaha tanpa jemu bagi memastikan rakyat dilindungi tanpa mengira etnik, agama atau status sosioekonomi,” katanya.

Fadillah, yang juga Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air, berkata kesatuan bukan sekadar satu konsep kerana ia adalah asas yang dipegang oleh nenek moyang serta masyarakat kita.

ICM, yang meraikan ulang tahun kelapannya hari ini, adalah sebuah badan keahliahn profesional yang terdiri daripada hakim, hakim bersara, peguam, pakar undang-undang, ahli akademik perundangan, para pegawai kehakiman dan undang-undang, peguam korporat, pelajar undang-undang dan profesional guaman lain dari semua peringkat latar belakang yang bersatu dalam misi mereka ke arah kecemerlangan profesional perundangan.

-- BERNAMA

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan