AM > BERITA

CHITHIRAI POURNAMI DISAMBUT MERIAH DI TELUK INTAN

23/04/2024 11:13 PM

TELUK INTAN, 23 April (Bernama) -- Perayaan Chithirai Pournami yang diadakan di sekitar bandar Teluk Intan di sini disambut meriah oleh penganut Hindu hari ini.

Kemeriahan dirasai di Kuil Sri Thendayuthapani di Jalan Bandar apabila penganut Hindu membanjiri kuil berusia 100 tahun itu sejak awal pagi untuk menyempurnakan nazar masing-masing, yang dimulakan dengan upacara 'paal koodam' atau menjunjung belanga mengandungi susu diikuti upacara sembahyang serta membawa kavadi dan memecahkan kelapa.

Chithirai Pournami merujuk kepada bulan penuh yang jatuh pada bulan pertama dalam kalendar Tamil dikenali Chithirai dan ia merupakan satu daripada perayaan penting bagi penganut Hindu di Malaysia.

Menurut kepercayaan agama Hindu, perayaan itu diadakan setahun sekali bagi memperingati kelahiran seorang pembantu Dewa yang dilahirkan ketika bulan penuh.

Pengerusi Jawatankuasa Sumber Manusia, Kesihatan, Hal Ehwal Masyarakat India dan Integrasi Nasional Perak A. Sivanesan berkata perayaan yang berusia lebih 100 tahun itu diraikan secara besar-besaran di Teluk Intan setiap tahun.

"Saya sudah berbincang dengan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Teluk Intan (MPTI) (Zairul Akmal Kasim) untuk menukar nama Jalan Bandar di sekitar kawasan kuil ini kepada nama Jalan Thendayuthapani dan pihak MPTI akan mengkaji perkara itu," katanya ketika ditemui Bernama.

Dalam pada itu, Persatuan Kesedaran Kesihatan Gaya Hidup Sihat Bagan Datuk turut menganjurkan pemeriksaan saringan kesihatan kepada orang ramai bersempena dengan perayaan Chithirai Pournami di pekarangan Menara Condong Teluk Intan.

Pengerusinya Dr Narendran Kunasagaran berkata saringan kesihatan itu antaranya membabitkan pemeriksaan darah, air kencing dan mata selain menderma darah.

"Kita menyasarkan 1,000 orang menyertai pemeriksaan kesihatan secara percuma. Kita juga menyediakan 1,000 cermin mata untuk rabun dekat secara percuma kepada mereka yang mempunyai masalah rabun setelah menjalani pemeriksaan,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan