AM > BERITA

LANGKAH KERAJAAN LAKSANA SUBSIDI BERSASAR, SKIM BAHARU GAJI PENJAWAT AWAM BERDASARKAN PRINSIP - FAHMI

23/04/2024 01:30 PM

KUALA LUMPUR, 23 April (Bernama) -- Langkah kerajaan melaksanakan subsidi bersasar dan kajian skim baharu gaji penjawat awam adalah berdasarkan prinsip dengan mengutamakan kepentingan rakyat dan negara, kata Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil. 

Beliau berkata langkah itu juga bagi memastikan kedudukan fiskal yang lebih baik dan mengurangkan bebanan kewangan negara.

“Ada keperluan kita tegaskan bahawa sebarang keputusan kerajaan tidak akan ‘lebih teruk berbanding sebelum ini’contohnya dalam isu subsidi diesel, RM2 bilion liter disonglap tidak tahu ke mana. Diesel sepatutnya dapat digunakan oleh rakyat  tapi dijual ke orang asing. 

“Kita perlu tepat untuk memberi subsidi ... sama macam elektrik, kita semua dapat kecuali golongan T20 dan keadilan itu meletakkan sesuatu pada tempatnya,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sesi soal jawab dalam Program Taklimat Isu Semasa "Kedudukan Fiskal dan Langkah Kerajaan Menangani isu Kewangan Negara di ibu negara hari ini.

Selain, beliau berkata kerajaan kini sedang giat meneliti keperluan mengkaji skim baharu gaji penjawat awam kerana ia sepatutnya dibuat 10 tahun lepas.

“Ada keperluan kita teliti perbincangan gaji (penjawat awam) dan ia sepatutnya berlaku 10 tahun yang lalu...banyak keputusan perlu dibuat dan kita serahkan kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) untuk uruskan…sebab kalau kita tak ubah haluan, masa depan lebih suram,” katanya.

Pada 19 April lepas, Anwar menerusi catatan di Facebook memaklumkan kerajaan akan umumkan cadangan penambahbaikan termasuk usaha meningkatkan kadar pendapatan bersih penjawat awam pada perhimpunan Hari Pekerja yang akan diadakan kelak. 

-- BERNAMA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan