AM

TDM AKAN AMBIL TINDAKAN JIKA KONTRAKTOR MASIH GAGAL HANTAR BLACK HAWK

16/04/2024 08:05 PM

SIK, 16 April (Bernama) -- Tentera Darat Malaysia (TDM) akan mengambil tindakan susulan sekiranya kontraktor yang dilantik masih gagal membuat penghantaran pertama helikopter Black Hawk selewat-lewatnya hujung bulan ini. 

Panglima Tentera Darat Jen Tan Sri Muhammad Hafizuddeain Jantan berkata sehingga kini TDM masih belum menerima sebarang perkhabaran berkaitan perolehan aset helikopter pengangkut sederhana itu walaupun sebelum ini kontraktor telah berjanji untuk membuat penghantaran pertama bulan ini.

“Kita amat-amat berharap mereka dapat mengotakan janji kerana seperti yang saya telah sebutkan sebelum ini tempoh penghantaran pun sudah terlewat, sepatutnya kita menerima pesawat pertama pada November tahun lepas. 

“Sekarang, dah lebih lima bulan, masih tiada apa berita. Jadi, kita masih beri peluang hingga hujung bulan April, sekiranya masih tiada apa-apa perkhabaran, kita akan ambil tindakan susulan melalui Kementerian Pertahanan selaku pengurus kontrak,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri bersama anggota dan pegawai operasi di Kem Gubir di sini hari ini.

Menurut Muhammad Hafizuddeain pihaknya amat berharap agar kontraktor berkenaan dapat membuat penghantaran peringkat pertama melibatkan sebuah daripada empat helikopter jenis Sikorsky UH-60A+ Black Hawk yang disewakan untuk kegunaan Pasukan Udara Tentera Darat itu pada bulan ini. 

“Kita amat memerlukan keupayaan ‘medium lift’ ini untuk melaksanakan operasi seperti di sini (Kem Gubir) dan di kawasan pedalaman. 

“Jadi nanti perancangan kita untuk meletakkan beberapa (pesawat) di sini (Semenanjung) dan beberapa di Sabah dan Sarawak untuk kita beri bantuan juga untuk operasi di sebelah sana,” katanya. 

Dalam pada itu, Muhammad Hafizuddeain berkata pesawat-pesawat berkenaan juga akan digunakan oleh pasukan 10 Briged Para bagi latihan penerjunan. 

“Setakat ini, TDM banyak bergantung pada Tentera Udara Diraja Malaysia bagi urusan pengangkutan operasi dan logistik,” katanya. 

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan