AM

FAHMI ARAH MCMC AMBIL TINDAKAN TERHADAP PENGGUNA TIKTOK SEBAR VIDEO BERBAUR FITNAH

16/04/2024 02:08 PM

KUALA LUMPUR, 16 April (Bernama) -- Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) diarah untuk mengesan dan mengambil tindakan terhadap pemilik akaun TikTok @janggut_putih yang dipercayai memuat naik kandungan video berbaur fitnah.

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata video lama pada 2019 itu dimuat naik individu berkenaan, dipercayai dengan sengaja untuk menimbulkan rasa marah dalam kalangan masyarakat.

“Terima kasih. Ini video dari 2019, recycled untuk sengaja timbulkan rasa marah. @MCMC_RASMI akan kesan suspek dan ambil tindakan,” katanya.

Fahmi berkata demikian dalam respons kepada aduan seorang pengguna aplikasi X yang antara lain meminta Menteri Komunikasi itu mengambil tindakan terhadap pemilik akaun Tiktok terlibat.

Dalam video berdurasi 1.49 minit itu, seorang individu mendakwa Kementerian Pendidikan (KPM) di bawah kerajaan Pakatan Harapan ketika itu (pada 2019), memaksa ibu bapa dan pelajar untuk mendaftar kad debit daripada sebuah bank antarabangsa, selain menghamburkan kata-kata kesat.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan