TINTA MINDA

GAYA HIDUP APA YANG ANDA MAHUKAN SEMASA BERSARA?

08/07/2020 08:49 AM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.
Oleh :
Azizi Ahmad

Dua soalan yang sering saya dengar dari orang yang tidak bersara atau masih bekerja adalah: "Bilalah saya boleh bersara?" dan "Berapa banyak wang yang saya perlukan untuk bersara?"

Ada juga yang sering berkata, “Seronoknya awak, tentu tak sabar nak bersarakan?”.

Ini benar-benar variasi dari soalan yang sama.Ini adalah soalan yang salah untuk ditanyakan, kerana kebanyakan orang menghampiri soalan tarikh persaraan dari arah yang berbeza.

Jawapan saya biasanya ialah seseorang boleh bersara setiap kali dia mahu atau bila-bila masa sahaja. Isu sebenarnya adalah bagaimana taraf hidup atau keadaan kita selepas bersara.

Hipotesis

Bayangkan dua orang dengan pendapatan seumur hidup yang sama yang menyimpan jumlah yang sama dan memperoleh pulangan pelaburan yang sama. Mereka akan mempunyai kehidupan yang sama pada setiap titik kehidupan mereka.

Mari kita anggap bahawa mereka tidak mempunyai cita rasa dan cita-cita yang sangat berbeza.

Seorang mungkin menginginkan persaraan impian yang merangkumi sekurang-kurangnya satu rumah yang sangat bagus dalam komuniti persaraan eksklusif, banyak melancong, hadiah besar untuk cucu-cucu, dan banyak lagi. Seorang lagi pula bercita-cita untuk persaraan yang kurang daripada apa yang dimiliki.

Dalam hipotetis ini, orang pertama perlu mengumpulkan portfolio persaraan yang jauh lebih besar daripada orang kedua.

Orang pertama akan mempunyai perbelanjaan persaraan yang lebih tinggi dan lebih banyak perbelanjaan. Oleh kerana mereka mempunyai pendapatan, simpanan dan pulangan pelaburan yang sama, orang kedua dapat bersara lebih awal daripada orang pertama.

Formula simpanan persaraan

Sebilangan besar orang mempercayai bahawa ada formula yang menentukan berapa banyak wang yang perlu mereka kumpulkan untuk bersara.

Ada yang diberitahu bahawa mereka harus dapat menghabiskan peratusan tertentu dari pendapatan sebelum bersara, biasanya sekitar 80 peratus.

Yang lain diberitahu bahawa mereka perlu mengumpulkan portfolio persaraan yang merupakan gandaan pendapatan pra-persaraan mereka, biasanya 10 kali ganda daripada pendapatan kerja akhir mereka.

Rumusan tersebut berfungsi untuk sebilangan orang dan mungkin rata-rata berfungsi untuk populasi. Tetapi ianya tidak berfungsi untuk setiap orang.

Sebilangan orang membelanjakan sebanyak atau lebih untuk persaraan, terutama tahun-tahun pertama persaraan, seperti yang mereka lakukan selama bertahun bekerja. Yang lain membelanjakan lebih sedikit untuk bersara, dan ada yang membelanjakan hanya sedikit.

Anda tidak dapat mengetahui sama ada anda sudah cukup mengumpulkan untuk bersara sehingga anda bertanya dan menjawab soalan pertama mengenai perancangan persaraan: Gaya hidup apa yang anda mahukan semasa bersara?

Pelan persaraan

Wang tentunya tidak boleh menjadi tujuannya sendiri. Pelan persaraan yang baik tidak hanya menetapkan sasaran kewangan sebagai matlamat pra-persaraan anda. Harus ada tujuan untuk wang. Anda menabung untuk bersara sehingga anda dapat melakukan perkara yang anda mahukan selama bertahun selepas bekerja.

Sebelum anda mula menetapkan matlamat untuk simpanan dan pulangan pelaburan, anda perlu membayangkan jenis persaraan yang anda mahukan. Di mana anda mahu tinggal? Apakah aktiviti yang ingin anda lakukan setiap hari, mingguan, bulanan, dan yang kurang anda ingin lakukan? Berapa banyak anda mahu membantu menyara anak dan cucu anda?

Setelah menjawab soalan-soalan ini dan lain-lain mengenai persaraan, anda boleh membuat kajian dan membuat anggaran mengenai kos gaya hidup. Dari itu anda dapat menganggarkan berapa banyak yang perlu anda simpan dan pulangan pelaburan yang anda perlukan untuk membiayai persaraan tersebut.

Selepas latihan ini, anda mungkin membuat kesimpulan bahawa anda perlu bekerja lebih lama atau lebih banyak berjimat. Anda mungkin perlu menyesuaikan persaraan impian anda agar sesuai dengan kewangan anda. Atau anda mungkin mendapati anda boleh bersara lebih awal daripada yang dijangkakan, kerana kehidupan anda sesuai dengan persaraan yang anda inginkan.

Latihan ini membantu lebih banyak daripada persaraan kewangan anda.

Bersara dengan tenang

Sebilangan orang menganggap persaraan tidak menyeronokkan , dan mereka tidak gembira. Ini sering terjadi kerana mereka menganggap persaraan sebagai penghujung kehidupan.

Sebaliknya, persaraan adalah masa di mana anda tidak perlu risau untuk bekerja untuk menampung perbelanjaan anda. Tetapi anda memerlukan satu tujuan, atau pelbagai tujuan, dalam kehidupan seharian anda.

Sebilangan besar orang menghabiskan beberapa dekad di mana pekerjaan mereka dan membesarkan keluarga adalah tujuan utama mereka. Anda perlu menetapkan tujuan dan matlamat baru. Membayangkan bagaimana anda akan menghabiskan masa persaraan memberikan cara untuk menganggarkan kos persaraan.

Ini juga membantu anda menentukan apa tujuan anda dalam persaraan. Bebas dari belenggu kewangan dalam persaraan adalah penting. Tetapi anda juga harus menjalani kehidupan persaraan dengan baik.

Anda harus mengatur kewangan anda supaya anda dapat mencapai matlamat dan melakukan perkara yang anda mahukan.

-- BERNAMA

Azizi Ahmad merupakan seorang pendidik di Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa, Lembah Pantai

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)