PENA WANITA

PERKASA WANITA SEKTOR PELANCONGAN PASCA-COVID-19

09/06/2020 11:53 AM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.
Oleh :
Prof Madya Dr Sara Chinnasamy

Strategi memperkasakan wanita dalam pelancongan negara pasca-COVID-19 bukan sahaja dapat mencerminkan perubahan yang sedang berlaku dalam masyarakat kita, malah menjamin masa depan industri pelancongan. Di seluruh dunia, wanita merangkumi sebahagian besar pekerja dalam industri pelancongan. Wanita lebih cenderung menjadi usahawan pelancongan daripada sektor ekonomi lain kerana perusahaan mereka berskala kecil terutama Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS).

Peranan dan komitmen wanita sangat penting bagi industri pelancongan, bukan hanya setakat untuk memenuhi sektor industri ini malah sebagai pengguna. Apabila aktiviti-aktiviti pelancongan disambung semula, wanita-wanita yang menceburkan diri dalam PKS akan membuat keputusan tentang pengendalian jenama bagi menggiatkan lagi sektor pelancongan.

Insentif

Sektor pelancongan negara akan diaktifkan semula melalui beberapa insentif cukai yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Jumaat. Ketika mengumumkan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana), Muhyiddin berkata perniagaan dalam industri pelancongan seperti agensi pelancongan, hotel dan syarikat penerbangan akan diberi penangguhan pembayaran ansuran ke atas anggaran cukai. Lanjutan tiga bulan ini berkuat kuasa dari 1 Okt hingga 31 Dis 2020. Kedua, cukai pelancongan akan dikecualikan dari 1 Julai 2020 hingga 30 Jun 2021. Terdapat juga pelanjutan pengecualian cukai perkhidmatan untuk hotel sehingga 30 Jun 2021. Muhyiddin juga menyatakan bahawa pelepasan cukai pendapatan sebanyak RM1,000 untuk perbelanjaan pelancongan domestik telah dilanjutkan hingga 31 Dis 2021. Pengumuman beliau dalam Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek juga menyebut RM1 bilion ditawarkan kepada PKS dalam sektor pelancongan agar terus berdaya saing dalam kebiasaan baharu pada masa ini.

Lanjutan kenyataan Muhyiddin, Menteri Pelancongan, Seni & Budaya Datuk Seri Nancy Shukri menyambut baik keputusan membenarkan operasi sektor pelancongan domestik yang mampu membantu memulihkan ekonomi negara yang agak perlahan berikutan sekatan rentas negeri. Tahun 2020 sepatutnya menjadi tahun yang bermakna bagi industri pelancongan negara dengan ‘Visit Malaysia 2020’. Malaysia menyambut lebih 26 juta pengunjung antarabangsa tahun lalu dan menjangkakan bilangan ini akan terus meningkat pada tahun ini. Malangnya, pandemik COVID-19 telah mempengaruhi sektor ini berbanding dengan industri-industri yang lain. Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebagai langkah pencegahan untuk membendung virus membataskan pergerakan kita di jalan raya. Dari hotel bajet sehingga kepada hotel lima bintang, banyak yang berhenti beroperasi dengan alasan krisis COVID-19 telah mengakibatkan ramai dalam industri ini kehilangan pekerjaan terutamanya wanita. Ramai dalam kalangan mereka yang berpendapatan rendah, bekerja secara kontrak mengikut jam dan bekerja secara jangka pendek di samping berusaha menguruskan rumah tangga dan penjagaan anak-anak.

Strategi Kurangkan Impak Negatif Koronavirus

Beberapa strategi boleh diambil untuk mengurangkan impak negatif pandemik koronavirus terhadap wanita dalam bidang pelancongan terutama dalam sektor PKS. Polisi yang digubal dan disasarkan harus mengambil kira perspektif gender untuk mengatasi jurang perbezaan gender dalam sektor pelancongan. Pertamanya, hubungan antara majikan dan pekerja. Polisi yang sesuai harus digubal bagi mengelak kehilangan pekerjaan dalam sektor pelancongan. Polisi tersebut termasuk program insentif untuk pengekalan pekerjaan melalui subsidi gaji dan jaminan sosial serta pelepasan pembayaran fiskal lain. Skim sokongan pendapatan seperti faedah pengangguran perlu diberikan. Mereka harus merangkumi sektor formal dan tidak formal dengan kumpulan yang kurang bernasib baik khususnya wanita harus dijaga memandangkan terdapat dalam kalangan mereka adalah ibu tunggal. Kedua, akaun pekerja sendiri. Sokongan pendapatan langsung dan pemindahan wang tunai diperlukan untuk mengatasi kehilangan aktiviti penjanaan pendapatan bagi pekerja akaun sendiri, kategori yang merangkumi banyak wanita. Ketiga, terdapat juga keperluan segera untuk mencegah penutupan dan kebankrapan perusahaan pelancongan melalui langkah-langkah dasar monetari dan fiskal. Ini termasuk langkah meringankan batasan aliran perusahaan melalui dana sektoral, pengecualian atau penangguhan pembayaran jaminan sosial dan pembayaran fiskal, pinjaman cepat dan bersubsidi, pelonggaran peraturan bagi kegiatan perjalanan dan pelancongan. Keempat, pinjaman kredit khusus harus diperkenalkan untuk pengusaha pelancongan wanita dan agensi-agensi kerajaan harus memberikan keutamaan kepada perusahaan milik wanita dalam perolehan awam.

Dalam bentuk strategi jangka sederhana, krisis ekonomi pastinya menjadikan pelancongan sebagai pilihan yang tidak terjangkau bagi banyak pihak. Lebih-lebih lagi langkah penjarakan sosial mungkin berlaku untuk jangka masa yang tidak diketahui. Ini menunjukkan perlunya PKS mengadaptasi strategi di luar reaksi segera.

Program Infrastruktur

Inisiatif harus dirancang untuk mempersiapkan sektor ini untuk era pascapemulihan. Pause Forced dapat digunakan untuk mengembangkan strategi bagi meningkatkan hubungan antara sektor pelancongan dan infrastruktur serta produk dan kemahiran tempatan. Program-program ini harus menggabungkan perspektif gender dan dikembangkan dengan penyertaan wanita. Seterusnya, program pendidikan dan latihan harus dilaksanakan untuk pekerja dalam sektor pelancongan bagi meningkatkan kecekapan mereka. Program pengembangan kemahiran juga diperlukan bagi usahawan untuk meningkatkan aktiviti mereka. Bagi semua pihak yang terlibat dalam pelancongan, program latihan harus tertumpu hanya kepada sector berkenaan sebaliknya merangkumi kepelbagaian ekonomi.

Pada masa lalu kita telah mengenali nilai pengalaman sahih dalam pembentukan produk pelancongan dengan melihatnya sebagai sesuatu produk pelancongan. Tetapi pengalaman ini tidak termasuk rangkaian mereka yang terlibat dalam proses menjadikannya sebagai pengalaman sahih. Sekarang tibalah masa untuk kita mengkaji semula model ini iaitu memanfaatkan komuniti dan wanita sebagai asas untuk memastikan siapa yang mencipta dan berkongsi manfaat perjalanan pembuatan sesuatu produk. Ini penting untuk kita mengalu-alukan kembali pelanggan pelancongan dan memastikan pelaburan dalam pelancongan menyokong ekonomi tempatan, menyara pembekal kecil yang lain, menyebarkan faedah kepada seluruh masyarakat dan mendorong perniagaan milik wanita.

Teknologi komunikasi terkini telah memudahkan peluang-peluang ini untuk industri pelancongan belajar, berinformasi dan lebih maju ke hadapan. Dengan mendorong dialog yang lebih terbuka dan menyokong organisasi yang berfokus kepada wanita, perjalanan dan pelancongan dapat diutamakan. Perkara yang benar-benar penting adalah meletakkan faktor manusia kembali kepada sektor ini untuk mendapatkan kembali kedudukannya di hati dan fikiran pengguna pada pasca-COVID‐19.

-- BERNAMA

Prof Madya Dr Sara Chinnasamy adalah Penganalisis Politik & Media Sosial, Fakulti Komunikasi & Pengajian Media UiTM Shah Alam

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)