TINTA MINDA

Masa depan pekerjaan pasca-COVID-19

22/05/2020 02:49 PM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.
Oleh :
Azizi Ahmad

Dengan berjuta penduduk dunia yang kini bekerja dari rumah kerana wabak COVID-19, apakah masa depan pekerjaan?

Selama beberapa bulan terakhir, kita kini bekerja di rumah, melakukan panggilan kerja dan sosial yang tidak terkira banyaknya, persekolahan di rumah, dan telah berusaha mengekalkan ketenangan dalam menghadapi ketidakpastian.

Apa pun bagaimanakah corak pekerjaan kita akan berubah pada masa akan datang?

Pastinya beberapa perubahan mungkin bersifat sementara sehingga ada vaksin Koronavirus, sementara perubahan lain mungkin kekal.

Dunia Pekerjaan Yang Berbeza

Sungguhpun banyak pendapat pakar menyatakan kita mesti membiasakan bekerja dari rumah; ianya tidak akan berlaku untuk setiap pekerjaan, tetapi ternyata banyak orang dapat bekerja dari rumah dengan produktif.

Tambahan, majoriti juga yang telah bekerja dari rumah lebih suka meneruskan dasar kerja dari rumah.

Menurut Gallup (firma penasihat dan penyelidikan global), kira-kira 60 peratus pekerja di Amerika Syarikat lebih suka bekerja secara jarak jauh walaupun sekatan kesihatan awam sudah tidak dilaksanakan lagi.

Sekiranya lebih banyak pekerja bekerja dari rumah, terdapat potensi yang besar untuk mengganggu pasaran harta tanah komersial, kurang keperluan keseluruhan untuk memiliki atau menyewa ruang pejabat. Ini akan memberi kesan terhadap penawaran dan permintaan dalam urusan harta tanah komersial.

Pemantauan Dan Amanah

Sekiranya lebih banyak pekerja bekerja dari rumah, majikan boleh meningkatkan pemantauan terhadap pekerjanya.

Ini bermaksud produktiviti anda dapat diukur dan dipantau, walaupun anda bekerja di luar lingkungan pejabat tradisional. Banyak organisasi sudah melakukan ini, tetapi sekarang ia akan berlaku di rumah anda.

Sebagai contoh, majikan anda dapat mengesan ketukan kekunci anda di komputer anda untuk menganalisis produktiviti anda, atau memahami seberapa kerap anda berada jauh dari komputer anda.

Walaupun terdapat kebimbangan privasi yang jelas, ini bukan cerita novel pengintipan. Organisasi berpendapat bahawa pemantauan yang bertanggungjawab diperlukan untuk memastikan produktiviti.

Normal Baharu Di Pejabat

Bagaimanapun, seluruh dunia tidak akan bekerja dari rumah kerana pejabat masih ada namun hanya mungkin kelihatan berbeza. Pelan lantai terbuka dan besar mungkin diganti dengan bilik atau pemetakan lain kerana alasan kesihatan. Bagaimana penjarakan sosial dapat dikekalkan di tempat kerja?

Ini mungkin perubahan sementara sehingga ada vaksin Koronavirus, atau majikan mungkin mendapati bahawa susun atur normal baru ini dapat diteruskan selagi tidak menghalang produktiviti, membahayakan kesihatan atau menjejaskan semangat pekerja.

Panggilan persidangan video menjadi lebih popular daripada sebelumnya semasa pandemik COVID-19. Ini akan berlanjutan walaupun setelah penemuan vaksin Koronavirus.

Sekiranya anda bekerja dalam pekerjaan yang berorientasikan pertemuan, hubungan secara peribadi mungkin penting untuk urusan anda. Namun, dari perspektif kesihatan awam, urusan dan perjalanan yang kerap mungkin digantikan dengan lebih banyak panggilan persidangan video.

Ini mungkin tidak berlaku pada setiap industri, tetapi institusi ingin melindungi pekerja dan pelanggan sama seperti dalam dunia pasca-COVID. Ini tidak bermaksud urusan perjalanan akan hilang, tetapi institusi mungkin mengehadkan perjalanan. Ini memberi implikasi langsung kepada industri penerbangan dan perhotelan, sekurang-kurangnya dalam jangka pendek.

Keseimbangan Kerja Dan Kehidupan

Kebahagiaan dan keseronokan di tempat kerja adalah penting. Terdapat banyak pelajaran dari pandemik COVID-19.

Oleh kerana berjuta orang kehilangan pekerjaan kerana COVID-19, banyak orang akan mula berfikir secara kritis tentang pekerjaan mereka, di mana mereka bekerja, kesihatan mereka dan realiti kewangan .

Oleh kerana semakin banyak orang bekerja dari rumah, kehidupan kerja dan kehidupan peribadi anda akan menjadi lebih berhubung. Ini mempunyai implikasi penting untuk kebahagiaan anda. Anda tidak lagi dapat memikirkan "kehidupan kerja" dan "kehidupan peribadi" anda sebagai terpisah.

Kebahagiaan anda di rumah dan di tempat kerja kedua-duanya perlu ada. Sekiranya anda gembira di rumah dan sengsara di tempat kerja, formula itu tidak akan berjaya.Satu petanda yang jelas adalah ini mungkin petunjuk untuk anda mencari kerja yang lebih bermakna yang membolehkan anda merasa lebih terinspirasi dan dapat memberi kesan.

Semua urusan dan kehidupan akan berterusan. Ia mungkin kelihatan berbeza dari sebelumnya. Adakah semua perubahan ini akan berlaku sekali gus? Mungkin.

Ia bergantung kepada majikan, industri, jenis pekerjaan anda dan faktor kewangan dan bukan kewangan anda yang lain.

Adakah perubahan ini akan kekal? Terlalu cepat untuk diperkatakan. Majikan boleh menguji dan membuat beberapa percubaan, memantau keadaan kesihatan awam dan mengumpulkan maklum balas pekerja. Satu perkara yang pasti dalam masa yang tidak menentu ini adalah perubahan pada masa depan pekerjaan akan berlaku.

-- BERNAMA

Azizi Ahmad merupakan Pendidik Kanan, Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Antarabangsa, Kuala Lumpur

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)