RENCANA

"SI BULUS" JUGA AHLI KELUARGA KAMI - MANGSA BANJIR 

24/12/2021 12:50 PM

Oleh Soon Li Wei

SHAH ALAM (Bernama) -- “Mereka juga ahli keluarga kami.” Ungkapan ringkas, cukup untuk menjelaskan tindakan mangsa banjir dan individu lain yang sanggup merisikokan keselamatan diri demi menyelamatkan “anak bulus” atau haiwan peliharaan dan jalanan daripada bencana itu.

Klip video yang memaparkan usaha mereka itu turut membanjiri media sosial tatkala operasi menyelamatkan mangsa banjir yang terperangkap, khususnya di Lembah Klang pada hujung minggu baru-baru ini, dilaksanakan pelbagai pihak.

Bagi Alia Zulaikha Mahmud, 21 dan adiknya Nur Hazirah, 14, pengalaman menyelamatkan 11 ekor kucing mereka yang sebelum itu terpaksa ditinggalkan di rumah mereka di Taman Sri Muda, Shah Alam, Selangor, adalah antara yang sukar dilupakan.


Mangsa banjir Alia Zulaikha Mahmud (kiri) dan rakannya Siti Nurul Ainil Hilmizan mengangkut kucing-kucing peliharaan mereka untuk menerima rawatan di Klinik Bergerak Haiwan di Taman Sri Muda. --fotoBERNAMA (2021) HAK CIPTA TERPELIHARA/ Soon Li Wei

“Kami terpaksa meredah banjir separas pinggang untuk selamatkan 11 ekor kucing kami, namun hanya sembilan sahaja selamat, dua lagi mati dihempap almari yang terbalik akibat dilanda arus deras air bah,” kata Nur Hazirah, berkongsi cerita dengan Bernama.

Ceritanya lagi, dalam kejadian Sabtu lepas itu, paras air naik mendadak hingga ke paras dada orang dewasa, menyebabkan mereka sekeluarga terpaksa menyelamatkan diri mereka terlebih dahulu, meninggalkan kesemua kucing mereka di atas almari.  

“Apabila banjir mulai surut tiga hari kemudian, kami minta bantuan bot daripada pihak bomba dan Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) untuk menyelamatkan kucing dan harta benda yang lain,” Alia Zulaikha mencelah.

Menurut adik-beradik itu, kesemua kucing mereka kini “menumpang” di rumah rakan-rakan.

"Kami bersyukur kerana kesemua ahli keluarga termasuk kucing-kucing kami selamat. Mungkin bagi sesetengah orang  kucing-kucing itu hanyalah haiwan, tetapi bagi kami, mereka sebahagian daripada keluarga kami," kata Alia Zulaikha.

 

TERDESAK NAMUN MASIH PEKA SENSITIVITI 


Pasukan Penyelamat Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) ketika misi menyelamatkan kucing-kucing peliharaan mangsa banjir yang terperangkap di rumah di Taman Sri Muda, Shah Alam. --fotoBERNAMA (2021) HAK CIPTA TERPELIHARA/ Soon Li Wei

Sementara itu, seorang lagi penduduk Taman Sri Muda, Shirley Lim, 29, berkata pada awalnya dia teragak-agak untuk membawa anjingnya menaiki bot penyelamat ke pusat pemindahan kerana tidak mahu dianggap mementingkan diri.

"Ketika itu dalam kepala saya, saya hanya mahu menyelamatkan ibu bapa, adik perempuan dan Loki (anjing), yang lain sudah tidak kisah. Saya minta pasukan penyelamat membawa ahli keluarga saya dahulu sementara saya menjaga Loki untuk menunggu bot lain. 

"Namun pasukan penyelamat tidak kisah dan menyuruh saya membawa Loki bersama walaupun saya berasa serba salah, tetapi syukur kami sekeluarga termasuk Loki dapat dibawa ke tempat selamat," katanya. 

Sambung wanita itu, ibu bapa dan adik perempuannya ditempatkan di pusat pemindahan banjir di Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Ladang Emerald, manakala dia menumpang di rumah rakannya di Kota Kemuning kerana hendak menjaga Loki. 

"Saya tidak mahu membawa anjing saya ke tempat pemindahan kerana ada orang Islam. Lagipun saya risau anjing saya akan bising dan berak merata-rata, untuk keselamatan, saya perlu mengasingkannya daripada orang ramai demi menjaga sensitiviti," katanya. 

Bercerita lanjut, Lim berkata pada Selasa, dia diberitahu oleh sukarelawan tentang klinik bergerak haiwan yang menyediakan rawatan percuma dan makanan untuk haiwan terjejas banjir di Kota Kemuning. 

"Ketika itu Loki sudah tiga hari tidak makan kerana makanannya dihanyutkan arus banjir. Mendengar khabar tersebut saya menumpang kereta rakan dan bergegas membawa Loki ke klinik bergerak berkenaan.

“Saya bersyukur kerana ramai yang prihatin terhadap kami dan Loki,” katanya.

 

KLINIK BERGERAK UNTUK HAIWAN 


Klinik bergerak haiwan yang beroperasi di depan restoran makanan segera KFC/ Pizza Hut di Kota Kemuning memberi rawatan asas percuma kepada haiwan-haiwan peliharaan yang diselamatkan akibat banjir. --fotoBERNAMA (2021) HAK CIPTA TERPELIHARA/ Soon Li Wei

Klinik bergerak untuk haiwan itu yang beroperasi di depan restoran makanan segera KFC/ Pizza Hut di Kota Kemuning, dikendalikan oleh Persatuan Perubatan Veterinar Malaysia (MAVMA) dengan kerjasama Persatuan Doktor Veterinar Haiwan Kesayangan Malaysia (MSAVA) serta Jabatan Perkhidmatan Veterinar Selangor.

Menurut pensyarah kanan di Fakulti Perubatan Veterinar Universiti Putra Malaysia Dr Farina Mustaffa Kamal, mereka menjalankan inisiatif itu bermula 21 Dis lepas selama lapan hari hingga 27 Dis ini kerana menyedari banyak haiwan peliharaan dan jalanan terkesan oleh bencana tersebut.

"Kami menerima semua haiwan peliharaan, bukan sahaja anjing dan kucing tetapi juga ternakan seperti ayam, angsa ataupun itik yang diselamatkan daripada banjir. 

"Selain rawatan asas percuma, bantuan makanan anjing dan kucing juga akan diberikan kepada mereka hasil sumbangan persatuan dan orang ramai," kata Dr Farina yang juga Exco MAVMA. 


Penyelaras Klinik Bergerak Haiwan di Taman Sri Muda, Dr Farina Mustaffa Kamal (kiri) sedang meninjau keadaan haiwan-haiwan yang diselamatkan dari banjir. --fotoBERNAMA (2021) HAK CIPTA TERPELIHARA/ Soon Li Wei

Bercerita tentang keadaan haiwan-haiwan terbabit, Dr Farina berkata kebanyakannya tiba di tempat rawatan dalam keadaan kesejukan dan kelaparan dengan ada yang diselamatkan selepas terjatuh ke dalam air dan ada juga yang sudah terendam dalam tempoh yang lama.

“Kami berikan mereka rawatan asas sebelum dipindahkan ke tempat selamat. Namun, jika ada yang memerlukan rawatan lanjut atau kritikal, kami akan sarankan ia dihantar ke klinik haiwan berdekatan kerana kami hanya sediakan rawatan asas,” jelasnya.

Dr Farina berkata mereka juga menerima banyak anjing dan kucing peliharaan yang ditemukan oleh pasukan penyelamat dan sukarelawan di kawasan banjir.

"Kami  menyediakan tempat untuk mereka di klinik bergerak ini dan misi kami ialah mencari tuan mereka dengan menguar-uarkan di media sosial," katanya. 

 

TABUNG MAKANAN HAIWAN


Para sukarelawan terdiri daripada doktor veterinar memberi rawatan asas secara percuma terhadap kucing-kucing yang terselamat selepas banjir. --fotoBERNAMA (2021) HAK CIPTA TERPELIHARA/ Soon Li Wei

Sementara itu, Persatuan Haiwan Malaysia tampil melancarkan tabung makanan haiwan untuk anjing dan kucing, sama ada peliharaan ataupun jalanan, di kawasan yang terjejas banjir. 

Presidennya Arie Dwi Andika berkata mereka mengutamakan kucing dan anjing peliharaan yang masih dalam jagaan pemilik.

"Ketika misi bantuan pengagihan makanan kepada pemilik kucing yang terjejas banjir, banyak suara dari luar dan beberapa tempat terjejas mengadu mengenai kurangnya pembelaan terhadap anjing.

"Oleh itu, kami telah melancarkan 'Dog Food Box' dengan mengajak pembekal makanan anjing untuk bersama-sama berganding bahu menghulurkan nikmat yang ada di tangan bagi dikongsikan bersama mangsa banjir di kawasan-kawasan terjejas," katanya.


Doktor veterinar teliti membuat pemeriksaan kesihatan dan memberi suntikan kepada kucing-kucing yang diselamatkan. --fotoBERNAMA (2021) HAK CIPTA TERPELIHARA/ Soon Li Wei

Pemilik haiwan peliharaan juga dinasihatkan agar melepaskan haiwan kesayangan mereka ketika kecemasan agar haiwan terbabit mudah menyelamatkan diri dan kemudian diselamatkan oleh pasukan penyelamat dan sukarelawan. 

Katanya persatuan itu juga amat berterima kasih kepada pasukan penyelamat, terutamanya APM yang bertungkus-lumus menyelamatkan anjing dan kucing peliharaan dan jalanan yang turut menjadi mangsa musibah tersebut.

“Mana-mana pemilik haiwan peliharaan yang memerlukan bantuan makanan ataupun sesiapa yang ingin menghulurkan bantuan, boleh hubungi kami menerusi WhatsApp di talian 0105394749. 

"Bantuan akan diagihkan secara berperingkat dan mengikut kawasan kerana ada badan bukan kerajaan dan individu yang turut mengagihkan bantuan makanan haiwan kepada yang memerlukan," katanya. 

 

Disunting oleh Noor Hayati Muda

BERNAMA 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan