RENCANA

TRICVALVE, OPSYEN LEBIH SELAMAT UNTUK RAWATAN KEBOCORAN INJAP JANTUNG

24/09/2021 05:52 PM

Oleh Muhammad Basir Roslan

Artikel ini dikeluarkan bersempena dengan sambutan Hari Jantung Sedunia yang berlangsung pada 29 Sept setiap tahun.

KUALA LUMPUR (Bernama) -- Jika anda atau orang kesayangan anda mengalami gejala, antaranya keletihan, kemerosotan keupayaan bersenam dan bengkak abdomen, sebaiknya berjumpalah pakar jantung kerana anda mungkin mengalami masalah kebocoran injap jantung.

Kebocoran injap jantung atau regurgitasi trikuspid (TR) dalam istilah perubatan, agak biasa ditemukan dalam kalangan ahli masyarakat, namun menurut pakar, seringkali masalah itu lambat dikesan dan pesakit hanya datang berjumpa doktor selepas gejala yang dialami semakin parah, menandakan keadaan masalah juga adalah teruk.


Sistem TricValve (Transcatheter Bicaval Valves (bioprostesis)). -- Gambar ihsan IJN

TR berlaku apabila katup trikuspid tidak menutup dengan rapat. Keadaan ini menyebabkan darah mengalir ke belakang memasuki atrium (kebuk atas kanan jantung) apabila ventrikel (kebuk bawah kanan jantung) menguncup, dan bagi keadaan yang lebih teruk, darah memasuki vena kava superior dan inferior. Vena kava merupakan pembuluh darah terbesar (pembuluh agung) dalam tubuh manusia dan berperanan membawa darah yang rendah kandungan oksigen ke jantung.

Justeru, jika tidak dirawat, TR boleh membawa kepada kegagalan jantung. Namun tidak perlu khuatir, kerana terdapat pelbagai pilihan rawatan bagi masalah itu, dan menurut Ketua Pegawai Eksekutif Institut Jantung Negara (IJN) Datuk Dr Aizai Azan Abdul Rahim, ada pesakit dengan simptom ringan dirawat hanya dengan ubat-ubatan bagi mengeluarkan cecair dan meredakan gejala yang disebabkan kesesakan.

 

MASALAH YANG AGAK BIASA


Dr Shaiful Azmi Yahaya, Ketua Jabatan Kardiologi IJN. -- Gambar ihsan IJN

Dr Aizai Azan yang juga Perunding Kanan Kardiologi, berkata pada masa ini, dianggarkan terdapat 100,000 hingga 150,000 pesakit TR di Malaysia yang memerlukan rawatan.

Kebanyakan pesakit yang mendapatkan rawatan di Unit Kegagalan Jantung dan Pemindahan Jantung IJN didiagnosis dengan masalah itu selepas menjalani ujian ekokardiogram, katanya.

“Bagaimanapun, ramai pesakit yang datang ke sini sudah berada pada peringkat teruk, menyebabkan mereka berisiko tinggi bagi pembedahan jantung terbuka. Justeru, pakar di IJN memilih opsyen rawatan yang lebih inovatif dan invasif minimum bagi pesakit yang dianggap terlalu berisiko untuk pembedahan jantung terbuka atau anuloplasti atau pengklipan,” katanya kepada Bernama.

Dr Aizai Azan said IJN menangani keperluan itu dengan menyediakan opsyen yang lebih selamat.

Baru-baru ini, pusat rawatan jantung negara itu mengumumkan ia mencatatkan satu lagi pencapaian bersejarah, iaitu sebagai hospital pertama di Asia yang berjaya menjalankan rawatan baharu menggunakan sistem TricValve Transcatheter Bicaval Valves (bioprostesis).

 

RAWATAN JANTUNG REVOLUSIONER


TricValve ini dibangunkan khusus untuk pesakit dengan kebocoran injap jantung atau regurgitasi trikuspid (TR) yang teruk. -- Gambar ihsan IJN

Dr Aizai Azan berkata rawatan itu dijangka menerima perakuan daripada Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan Amerika Syarikat (FDA) dalam masa terdekat, menyusuli kelulusan Kesatuan Eropah - CE -yang diperoleh pada Mei 2021.

Prosedur invasif minimum itu melibatkan pengimplanan bioprostesis dry-stent valve pada vena kava superior dan inferior. 

“Sistem TricValve ini dibangunkan khusus untuk pesakit dengan TR yang teruk, terutama gejalanya tidak lagi boleh diuruskan dengan rawatan lain serta berisiko tinggi sekiranya menjalani pembedahan,” katanya.

Prosedur itu dilakukan oleh IJN buat pertama kali pada 6 Mei lepas.

“Pesakit wanita berusia 67 tahun tersebut kini bertambah sihat dan mampu melakukan lebih banyak aktiviti biasa berbanding sebelum dia dirujuk untuk rawatan selepas didiagnosis mengalami TR,” katanya.


Seorang petugas kesihatan IJN sedang melakukan pemeriksaan Echocardiogram keatas jantung seorang pesakit kanak-kanak. -- Gambar ihsan IJN

Dr Aizai Azan turut melahirkan penghargaan kepada pasukan IJN yang sentiasa mencari kaedah rawatan terbaharu dan inovatif yang pada akhirnya akan memberi manfaat kepada orang ramai dan negara.

“Kejayaan IJN adalah disebabkan kesediaan warga kerja kami untuk terus belajar dan meneroka rawatan inovatif baharu yang dapat meningkatkan kualiti hidup pesakit kami, selain berusaha hingga melangkaui had agar dapat merawat lebih ramai pesakit yang dianggap tidak sesuai untuk pembedahan.

“Hari ini, IJN dikenali sebagai antara pusat perubatan bagi penjagaan kardiovaskular dan torasik terbaik di Malaysia dan juga rantau ini. IJN sentiasa mengikuti perkembangan perubatan yang terkini, menangani pelbagai masalah jantung, dari pembedahan jantung berlubang hinggalah ke pemindahan paru-paru.

“Menerusi komitmen yang tinggi untuk menjadi pusat kecemerlangan penjagaan jantung global, IJN mencipta banyak kejayaan sebagai ‘yang pertama’ dalam penjagaan kardiovaskular dan torasik di negara ini, termasuklah inovasi sistem TricValve,” katanya.

 

KETERSEDIAAN OPSYEN TERBAIK


Datuk Dr Azmee Mohd Ghazi, Pengarah Klinikal IJN bagi Kegagalan Jantung & Pemindahan Jantung. -- Gambar ihsan IJN

Sementara itu, Pengarah Klinikal IJN bagi Kegagalan Jantung & Pemindahan Jantung Datuk Dr Azmee Mohd Ghazi berkata tidak semua pesakit mampu mengharungi risiko pembedahan, atau mungkin mempunyai masalah lain yang menyebabkan mereka tidak sesuai untuk prosedur tertentu.

“Sebagai contoh, opsyen pembedahan lazim bagi TR ialah anuloplasti iaitu prosedur yang mengetatkan anulus (bahagian berbentuk seperti cincin) pada injap di dalam jantung. Bagaimanapun, pesakit dengan anulus trikuspid mengembang teruk atau memakai perentak jantung atau lain-lain masalah yang tersembunyi, mereka tidak sesuai menjalani prosedur sedemikian.

“Jadi untuk kes-kes begini, adalah penting bagi kami menawarkan rawatan inovatif dan invasif minimum baharu seperti TricValve untuk membantu lebih banyak pesakit mengurangkan gejala yang dialami dan seterusnya meningkatkan kualiti hidup mereka,” katanya.

Dr Azmee juga berkata sistem itu juga menawarkan tempoh pulih yang lebih cepat bagi pesakit TR bergejala teruk.

“Selain itu, prosedur ini juga hanya mengambil masa sekitar 30 minit, iaitu jauh lebih singkat berbanding anuloplasti yang biasanya berlangsung selama kira-kira lima jam.

“Tidak perlu risau tentang keberkesanan rawatan kerana TricValve Transcatheter Bicaval Valves System adalah lain daripada yang lain. Rawatan ini menerima kelulusan Kesatuan Eropah, CE, pada Mei 2021,” jelas beliau.

Mengenai pemilihan pesakit untuk rawatan itu, Dr Azmee berkata saringan harus dilakukan secara menyeluruh, kerana secara teknikal, keutamaan hanya diberikan kepada pesakit bergejala yang tidak cukup stabil untuk pembedahan konvensional.


Datuk Dr Aizai Azan Abdul Rahim, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Jantung Negara (IJN). -- Gambar ihsan IJN

Mengenai impak TricValve ke atas sektor pelancongan perubatan Malaysia, beliau berkata lebih banyak pesakit antarabangsa dijangka mendapatkan rawatan di negara ini apabila sempadan antarabangsa dibuka semula selepas pandemik COVID-19 menunjukkan pemulihan yang ketara.

Azmee turut bersetuju dengan pandangan Dr Azmee, kerana IJN merupakan pusat perubatan pertama di Asia yang melakukan prosedur tersebut.

Semasa IJN menjadi pusat perubatan pertama di Asia yang melakukan Transcatheter Aortic Valve Implantations (TAVI) pada 2009, ramai pesakit dari Indonesia, Pakistan dan Vietnam datang ke Malaysia untuk mendapatkan rawatan, katanya.

 

Diterjemah dan disunting oleh Noor Hayati Muda

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan