RENCANA

TEKNOLOGI IR 4.0 BANTU TANGANI COVID-19

17/04/2020 07:22 PM

Oleh Kurniawati Kamarudin

KUALA LUMPUR (Bernama) -- Tidak dapat dinafikan, penggunaan teknologi Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0) memainkan peranan yang cukup besar dalam usaha menangani wabak COVID-19. 

China, misalnya mengaplikasikan penggunaan teknologi IR 4.0 sama ada dalam peralatan perubatan mahupun langkah penguatkuasaan bagi pemantauan pergerakan virus yang mula dikesan di Wuhan, Wilayah Hubei sehingga mereka berjaya membendung wabak berkenaan daripada terus merebak.

Korea Selatan dan Singapura pula, menggunakan Internet Kebendaan, iaitu salah satu komponen penting IR 4.0, untuk membangunkan aplikasi telefon pintar yang boleh digunakan bagi menjalankan ujian awal terhadap pembawa virus wabak COVID-19.

Malaysia pula, secara aktif berusaha menggunakan teknologi berkaitan IR 4.0 dalam menangani wabak yang kini telah menjangkiti lebih 2 juta manusia dan menyebabkan lebih 130,000 kematian di seluruh dunia.

 

TINGKAT PENGGUNAAN TEKNOLOGI IR 4.0


Prof Madya Dr. Sawal Hamid Md. Ali, Pensyarah Kanan Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). --fotoBERNAMA (2020) HAK CIPTA TERPELIHARA

Pensyarah Kanan Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr. Sawal Hamid Md. Ali berkata UKM dengan kerjasama Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM) dan syarikat Innosens Technology (M) Sdn. Bhd, sedang membangunkan aplikasi telefon pintar yang boleh digunakan untuk melakukan saringan awal secara kendiri.  

Bagaimanapun, katanya inisiatif berkenaan masih dalam fasa ujian dan perlu kelulusan pihak berkuasa yang berkaitan.

Menurut beliau, aplikasi yang sedang dibangunkan UKM itu dapat membantu memantau, mengesan pergerakan individu yang berisiko tinggi supaya intervensi dan pencegahan awal yang pantas serta berkesan dapat dilaksanakan.

“Aplikasi seperti ini amat berkesan di sesetengah negara yang menggunakannya dalam menangani penularan wabak Covid-19,” katanya menambah ketika wabak Covid-19 menjadi krisis global, Malaysia bernasib baik kerana telahpun terlibat dalam usaha memacu penggunaan IR 4.0 dan fenomena ini secara tidak langsung menjadikan Malaysia lebih berdaya maju dalam teknologi digital dan inovasi.

 

JUJURAN GENETIK VIRUS COVID-19

Menurut Sawal Hamid, secara umumnya, usaha menangani virus COVID-19 boleh dibahagikan kepada dua iaitu mengekang penyebaran virus dan melawan penyakit dengan vaksin dan rawatan.

Setelah virus COVID-19 dikesan di Wuhan pada Disember 2019, perkara pertama yang dilakukan para saintis ialah mengkaji jujukan genetik virus berkenaan bagi memahami penyakit COVID-19.

Walaupun masih belum ada vaksin yang boleh digunakan untuk melawan wabak ini, namun usaha sedang giat dijalankan bagi mencari penawarnya.


Gambar hiasan

Dengan perkembangan teknologi IR 4.0, kod genetik bagi virus COVID-19 dapat dinyahkod dalam masa yang singkat menjelang awal Januari 2020, iaitu hanya beberapa minggu selepas kes infeksi virus ini dikesan, katanya.

Perkembangan teknologi yang berasaskan IR4.0 juga membawa kepada pembangunan penjujuk DNA mudah alih untuk melakukan jujukan genom dengan lebih pantas.

“Keupayaan membuat jujukan kod genetik virus ini dalam masa yang singkat juga membolehkan penyelidik membuat salinan sintetik virus ini untuk dikaji terutamanya dalam menghasilkan kit ujian, mencari rawatan dan penghasilan vaksin,” katanya kepada Bernama.

Jelas beliau, pelbagai maklumat penting mengenai virus COVID-19 diperoleh daripada jujukan genom antaranya evolusi virus, sumber sesuatu infeksi dan sepantas mana virus berkenaan melakukan mutasi.

Sebagai contoh, katanya, virus influenza yang sering melanda masyarakat dunia adalah virus yang sentiasa bermutasi dan akibatnya, vaksin bagi influenza perlu sentiasa dihasilkan untuk melawan strain virus yang berbeza.

Bagi kes virus COVID-19, data awal menunjukkan virus ini tidak bermutasi dengan pantas sebagaimana virus penyebab influenza.

“Ini mencadangkan bahawa kemungkinan hanya satu vaksin yang diperlukan berbanding vaksin yang sentiasa perlu dikemas kini (bagi merawat COVID-19),” kata Sawal Hamid.


Institut Genom Malaysia, Kajang, Selangor.

Menurut beliau, Malaysia turut terlibat dalam usaha mengkaji dan menyahkod jujukan genom Coronavirus ini. Institut Genom Malaysia, katanya turut membuat jujukan genom dari beberapa sampel kes positif di Malaysia dan data penyelidikan jujukan genom itu disalurkan ke pangkalan data di Amerika Syarikat untuk tujuan penghasilan vaksin.

 

GUNA KECERDASAN BUATAN

Selain teknologi IR 4.0, kecerdasan buatan (AI) turut memainkan peranan penting dalam memahami dan mempelajari struktur protein virus Covid-19 untuk menghasilkan ubat dan rawatan, kata Sawal Hamid yang pernah dilantik sebagai saintis tamu di makmal multidisiplin di Pusat Antarabangsa bagi Ilmu Fizik Teori (ICTP) di Triste, Itali.

“Perkembangan aplikasi IR 4.0 membantu dalam usaha-usaha seperti mengenal pasti kod genetik, mencari maklumat daripada virus dan penghasilan vaksin serta ubat dalam menangani wabak COVID-19 ini,” katanya.

Selain itu, katanya, perkembangan dan kemajuan dalam alat percetakan 3D memberi keupayaan untuk negara menghasilkan produk yang lebih berkualiti, tahan lasak dan pantas antaranya, perisai wajah, terowong nyah kuman dan kotak intubasi.

“Seluruh komuniti yang terlibat dalam percetakan 3D menggembleng tenaga menghasilkan alat, perkakasan dan peralatan perlindungan peribadi yang boleh digunakan untuk menangani wabak COVID-19,”.

“Kelengkapan banyak dapat dihasilkan dengan adanya kerjasama pelbagai komuniti masyarakat, syarikat percetakan 3D, universiti, institut penyelidikan dan institusi awam serta swasta bagi membantu pekerja barisan hadapan dalam memerangi wabak COVID-19,” katanya.

 

TEKNOLOGI MUDAHKAN BEKERJA DARI RUMAH

Sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac sehingga 28 April depan, IR 4.0 juga terbukti membantu rakyat Malaysia bekerja dari rumah dengan lebih efisien.

Penggunaan teknologi seperti sidang video, persidangan video secara kerjasama dan urusan mesyuarat yang dilaksanakan secara dalam talian bergantung kepada teknologi komunikasi dan teknologi pengkomputeran awan yang menjadi sebahagian daripada teknologi IR 4.0.

Kesan secara langsung, penggunaan teknologi seperti ini bakal menjadi kebiasaan dalam kalangan masyarakat dan kemungkinan ia menjadi salah satu kaedah pekerjaan (dari rumah) yang popular pada masa akan datang, katanya.

Selain itu, IR 4.0 sering dikaitkan dengan istilah disruptive technology iaitu teknologi yang menggangu dan menggubah model konvensional yang memperlihatkan perubahan dalam operasi perniagaan, industri dan kehendak pengguna.


Seorang suri rumah menerima barang yang dipesannya atas talian daripada 'runner' atau Perkhidmatan Penghantaran Barang. --fotoBERNAMA (2020) HAK CIPTA TERPELIHARA

“Contoh disruptive technology ialah model baharu dalam penghantaran barang seperti penggunaan perkhidmatan FoodPanda, GrabFood dan pelbagai perkhidmatan lain yang boleh diakses secara dalam talian,” katannya.

Tambah beliau, sejak penguatkuasaan PKP, disruptive technology telah memberi impak yang besar kepada masyarakat memandangkan semakin ramai yang menggunakan perkhidmatan dalam talian.

Pengguna melakukan bayaran secara elektronik atau e-wallet bagi memesan makanan, barangan dapur dan keperluan lain yang sampai dengan selamat di depan pintu rumah mereka, sekali gus dapat mengurangkan risiko dijangkiti.

 

Disunting oleh Rafe ‘aton Md. Ali

BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan