AM

AGRICO QATAR BERMINAT DAPATKAN BEKALAN MINYAK SAWIT MENTAH MALAYSIA - PM

01/06/2023 11:45 PM

KUALA LUMPUR, 1 Jun (Bernama) -- Syarikat pertanian organik berasaskan system hidroponik di Qatar, Agrico Agriculture Development W.L.L. (Agrico Qatar) berhasrat untuk mendapatkan bekalan minyak sawit mentah bagi kilang penapisan minyak kelapa sawit milik Agrico di Malaysia. 

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, perkara itu antara yang disuarakan ketika menerima kunjungan hormat Pengerusi Agrico Qatar Ahmed Hussain Al-Khalaf di pejabatnya hari ini. 

"Insya-Allah, Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) dan Kerajaan Negeri Selangor sedang menyelaraskannya. Produk ini seterusnya akan menjadi produk-produk berkualiti tinggi yang berpotensi dieksport ke Qatar, Tanzania, Afghanistan, India, dan negara-negara di rantau Timur Tengah," katanya menerusi hantaran di laman Facebook. 

Turut hadir pada sesi kunjungan hormat itu, Duta Qatar ke Malaysia Salah Mohammed Al-Sorour serta wakil-wakil daripada  MITI dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA).

Beliau berkata Kerajaan Malaysia akan terus memperkukuhkan jaringan perniagaan-ke-perniagaan antara Malaysia dan Qatar serta mengalu-alukan syarikat-syarikat dari Qatar untuk meneroka pelbagai peluang perdagangan dan pelaburan di Malaysia.

Perdana Menteri berkata Agrico Qatar merupakan satu-satunya syarikat pertanian organik berasaskan system hidroponik di Qatar yang mengguna pakai teknologi terkini secara mampan. 

Melalui kaedah ini, katanya Agrico berjaya menghasilkan kira-kira 3,000 tan metrik sayur-sayuran dan buah-buahan yang berkualiti sepanjang tahun, memenuhi sekurang-kurangnya 90 peratus permintaan pasaran tempatan Qatar.

Anwar berkata pada tahun 2023, Agrico Qatar melalui Agrico (M) Sdn. Bhd. menyasarkan untuk melaksanakan projek-projek dalam tiga sektor iaitu penapisan minyak sawit, pertanian dan keselamatan makanan, dengan nilai pelaburan dianggarkan sebanyak RM1.5 hingga RM2.0 bilion.

Katanya ia selari dengan Wawasan 2030 Qatar dan Pelan Tindakan Dasar Keterjaminan Makanan Negara 2021-2025, Malaysia menyambut baik usaha-usaha pihak swasta dalam menyokong agenda-agenda kerajaan ke arah menjamin keselamatan makanan serta memantapkan lagi rantaian bekalan makanan bagi kedua-dua negara.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan