EKONOMI

ECERDC SASAR PELABURAN BERPOTENSI BERNILAI RM5 BILION DARI FIRMA TERKEMUKA KOREA SELATAN

05/07/2022 03:24 PM

KUALA LUMPUR, 5 Julai (Bernama) -- Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) dan Kerajaan Negeri Terengganu dengan kerjasama Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) sedang mempergiat usaha untuk menarik pelaburan berpotensi dari Korea Selatan yang dianggarkan bernilai RM5.0 bilion.

Dalam satu kenyataan, ECERDC berkata pelaburan-pelaburan ini dijangka daripada firma terkemuka Korea Selatan yang terlibat dalam sektor petrokimia, bahan kimia khusus dan bahan termaju, dengan potensi untuk membangunkan kilang-kilang pembuatan baharu di Terengganu.

Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan, Perindustrian, Pembangunan Wilayah dan Kesejahteraan Pentadbiran Negeri Terengganu Tengku Datuk Hassan Tengku Omar dan  Ketua Pegawai Eksekutif ECERDC Datuk Baidzawi Che Mat berada di Korea Selatan dari 25 Jun hingga 2 Julai,  mengetuai misi pelaburan  dalam usaha mempromosikan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) sebagai destinasi pelaburan pilihan buat para pelabur berpotensi di sana.

Baidzawi berkata misi ini merupakan kesinambungan daripada komunikasi berterusan antara pihak ECERDC dengan para pelabur sasaran di Korea Selatan sejak dua tahun lepas dan ECERDC menaruh keyakinan tinggi bahawa syarikat-syarikat ini akan melabur di Wilayah ECER, khususnya di negeri Terengganu.

"Rakan kongsi strategik kami turut sama menyertai delegasi ini bagi memudahcara proses perundingan dalam memenuhi sebarang keperluan bakal pelabur, sekali gus menambahkan keyakinan mereka untuk melabur,” katanya.

Semasa di Korea Selatan, Baidzawi berkata delegasi telah mengadakan pertemuan dengan wakil-wakil dari subsektor berpotensi lain yang menunjukkan minat untuk melabur dalam bidang bioteknologi, tenaga boleh diperbaharui dan perkhidmatan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

“Misi pelaburan ini dijangka mampu mengukuhkan hubungan dua hala dan menarik lebih banyak pelaburan berpotensi daripada kalangan syarikat Korea Selatan ke ECER dan pihak ECERDC menghargai sokongan yang diberikan oleh pihak MIDA di Seoul sepanjang misi ini,” tambahnya.

Korea Selatan merupakan antara rakan dagang terbesar Malaysia dengan nilai perdagangan antara kedua-dua negara  berjumlah RM79.78 bilion pada tahun 2020. 

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan