EKONOMI

ACCCIM BANTU MTDC LATIH 12,000 PESERTA DI BAWAH TENTRA TAHUN INI

26/04/2021 01:49 PM

KUALA LUMPUR, 8 April  -- Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC) yakin kerjasamanya bersama Gabungan Dewan Perniagaan Dan Perindustrian Cina Malaysia (ACCCIM) akan dapat  membantu MTDC melatih 12,000 peserta di bawah Akademi Latihan Usahawan Teknologi (TENTRA) pada tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Norhalim Yunus berkata tahun lepas, MTDC telah melatih kira-kira 10,000 peserta terdiri daripada siswazah, pelajar, usahawan, penggubal dasar, pengamal dan penyelidik. 

“MTDC komited untuk membantu ahli ACCCIM dalam penerimaan pakai teknologi Industri 4.0 (i4.0) yang dibangunkan oleh syarikat tempatan.

“Bersama-sama, kami akan memberitahu syarikat-syarikat di Malaysia bahawa kami bersedia memulakan peralihan kepada industri baharu ini menggunakan tenaga kerja dan sumber kita sendiri,” katanya kepada pemberita selepas memeterai perjanjian persefahaman (MoU) di antara MTDC dan ACCCIM di sini, hari ini.

Majlis pemeteraian itu disaksikan oleh Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Lim Ban Hong.

Dalam ucapannya, Lim berkata ACCCIM sebagai sebuah organisasi, akan menjadi sebahagian daripada agensi dan kementerian yang membantu pengembangan seperti Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi serta Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang dilatih oleh TENTRA. 

Ahli-ahli ACCCIM juga akan mendapat manfaat daripada program Centre of 9 Pillars (Co9P) MTDC, yang menyasarkan untuk membantu mempercepatkan peningkatan teknologi perusahaan kecil dan sederhana dengan mempromosikan mereka untuk memberikan penyelesaian i4.0 yang disesuaikan dengan keperluan mereka.

"CoP9 MTDC bukan sahaja menyediakan penyelesaian i4.0 tempatan dan yang disesuaikan, tetapi juga menawarkan pelbagai jenis latihan yang berkaitan dengan sembilan tonggak i4.0,” katanya.

Pada majlis itu juga, satu lagi MoU dimeterai iaitu di antara ACCCIM dan MIDF, yang bertujuan untuk mempromosikan dan meningkatkan kerjasama ekonomi melalui perdagangan, perdagangan dan pelaburan dengan menyediakan platform untuk mereka bertukar maklumat dan pandangan.

MoU antara ACCCIM dan MIDF juga diharapkan dapat meningkatkan kesedaran dalam kalangan ahli ACCCIM mengenai kemudahan pembiayaan yang tersedia daripada MIDF dan nasihat yang diberikan untuk membantu mereka mengembangkan perniagaan melalui automasi, digitalisasi dan modenisasi.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan