EKONOMI

PICO HYDRO MENANG CABARAN PERNIAGAAN MTDC 2019

15/10/2019 08:02 PM

Oleh Nurunnasihah Ahmad Rashid

KUALA LUMPUR, 15 Okt -- Penjanaan tenaga hidroelektrik kurang daripada 5,000 watt seliter, yang dibangunkan oleh kumpulan Pico Hydro daripada Univerisiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), memenangi tempat pertama dalam Cabaran Perniagaan MTDC 2019.

Kumpulan mahasiswa itu menewaskan 30 pasukan pelajar lain dari universiti awam dan swasta, politeknik dan kolej komuniti, yang mengambil bahagian dalam pertandingan anjuran Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC) dan Pusat Inovasi Mahasiswa dan Keusahawanan Teknologi Universiti Teknologi Malaysia (UTM XCITE) dar 12 hingga 15 Okt.

Pemenang menerima hadiah berupa pembiayaan pembangunan produk bernilai RM10,000 bersama perkhidmatan perundingan MTDC. 

Ketua Eksekutif MTDC Datuk Norhalim Yunus berkata inovasi yang diketengahkan tahun ini merupakan projek yang memberi manfaat kepada masyarakat, seperti yang dibangunkan oleh kumpulan PICO HYDRO.

"Inovasi tidak semestinya teknologi yang berasaskan penyelidikan dan pembangunan (R&D) atau yang memerlukan peralatan yang canggih dan mahal, malah apa sahaja teknologi yang memberi kelebihan kepada komuniti turut dikategorikan sebagai inovasi.

"Sebagai contoh, jika inovasi kita memberi tumpuan kepada kawasan pedalaman, ia tidak perlu teknologi yang tinggi...Apa yang penting ialah inovasi yang ringkas, mudah diselenggara, tidak kompleks, dan harga mampu milik," katanya kepada Bernama selepas merasmikan majlis penutupan Cabaran Perniagaan MTDC 2019 2019 di sini hari ini.

Katanya projek PICO HYDRO merupakan salah satu inovasi yang perlu diketengahkan dan dikomersilkan memandangkan ia mempunyai banyak kelebihan dan tidak mencemarkan alam sekitar.

Sementara itu, pengarah UTM XCITE Profesor Madya Dr Mohd Zaidi Abd Rozan berkata program ini mendukung usaha dan minat pelajar yang mempunyai semangat untuk membangunkan inovasi dan teknologi di peringkat awal.

"Ia juga menjadi platform pemecutan ke arah pengkomersilan bagi produk dan inovasi oleh pelajar institusi pengajian tinggi serta memupuk semangat usahawan muda.

"Kita bukan memberi penekanan untuk mendapatkan keuntungan bagi projek yang dibangunkan, tetapi fokus kita tahun ini lebih kepada memberi bantuan atau manfaat kepada mereka (komuniti) yang memerlukan," katanya.

-- BERNAMA


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan