COVID-19

Sabah beralih ke Fasa Tiga PPN Isnin ini

15/10/2021 07:50 PM

KOTA KINABALU, 15 Okt -- Sabah layak beralih ke Fasa Tiga Pelan Pemulihan Negara  (PPN) berkuat kuasa Isnin ini, kata Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Masidi Manjun.

Masidi memaklumkan perkara itu melalui laman sosial Twitternya hari ini dan berdasarkan laman sesawang PPN, tiga indikator utama penentuan nilai ambang PPN ialah purata kes harian COVID-19, penggunaan katil di wad Unit Rawatan Rapi dan peratusan populasi layak yang divaksinasi sepenuhnya.

“Sabah layak beralih ke Fasa 3, Pelan Pemulihan Negara berkuatkuasa 18.10.2021,” katanya.

Sementara itu dalam kenyataan berasingan, Masidi berkata daripada 720 kes baharu COVID-19 direkodkan hari ini, 96.25 peratus adalah kategori satu dan dua, manakala bakinya kategori tiga, empat dan lima.

Beliau berkata daripada jumlah kes direkodkan hari ini juga, 253 kes atau 35.14 peratus dikesan melalui saringan bergejala sekali gus menunjukkan tahap pematuhan prosedur operasi standard (SOP) dalam kalangan penduduk belum begitu memuaskan.

"Walaupun agak sukar untuk meramalkan trend perubahan kes bagi daerah-daerah di Sabah dalam masa terdekat, namun, trend kumulatif jangkitan dalam tempoh 14 hari menampakkan trend pelandaian," katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan