COVID-19

Pelawat ke Labuan perlu jalani pemeriksaan COVID-19

18/06/2020 04:14 PM

Oleh Jailani Hasan

LABUAN, 18 Jun  -- Semua pelawat dari dalam negara yang memasuki Labuan perlu terlebih dahulu menjalani pemeriksaan COVID-19 di terminal feri Labuan atau Lapangan Terbang Labuan, di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).

Bagi yang tiba untuk urusan perniagaan yang memerlukan mereka berada di Labuan untuk beberapa hari sahaja, mereka perlu menjalani ujian pantas untuk keputusan segera, dan mungkin tidak perlu menjalani kuarantin, kecuali sekiranya mereka menunjukkan tanda-tanda jangkitan atau tiba dari kawasan zon merah COVID-19.

Pengarah Jabatan Kesihatan Labuan Dr Ismuni Bohari berkata pemeiksaan COVID-19 di lapangan terbang dan terminal feri amat penting, susulan empat kes dari Sabah baru-baru ini dikesan di terminal feri.

“Kita hanya mahu pastikan komuniti perniagaan dan penduduk tempatan di sini menjalani kehidupan seharian dengan selamat, tanpa rasa bimbang kemungkinan penularan jangkitan dari ‘orang luar’ yang datang ke sini

“Jabatan kami tidak pernah menyekat kehadiran pelawat ke Labuan menerusi terminal feri atau lapangan terbang… cuma mereka perlu menjalani pemeriksaan biasa di dua ‘pintu masuk’ ke pulau ini,” katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata pelawat juga tidak perlu bimbang sekiranya diberikan ‘Annex 14’ semasa tiba, yang memerlukan mereka dikuarantin selama 14 hari, kerana perintah kuarantin hanya akan dikeluarkan terhadap mereka dengan simptom dan mereka yang tiba dari kawasan berisiko tinggi sahaja.

“Kita tidak boleh benarkan pelawat dengan risiko COVID-19 terdedah, berurusan dengan penduduk tempatan, dan mewujudkan kluster baharu, sebab itu pemeriksaan diperlukan, diharapkan pelawat faham…,” katanya.

Dr Ismuni berkata dua pusat kuarantin, Pusat Giat Mara dan Institut Latihan Industri telah ditutup sejak 13 Jun, dan mereka dengan simptom atau dari kawasan berisiko COVID-19, akan hanya dikenakan kuarantin di rumah, manakala yang positif dihantar ke Hospital Labuan untuk rawatan dan pemantauan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan