COVID-19

Langgar SOP PKPB, pasar raya terkemuka diarahkan tutup

25/05/2020 08:48 PM

JOHOR BAHRU, 25 Mei -- Sebuah pasar raya terkemuka di Taman Desa Tebrau di sini diarahkan tutup setelah didapati tidak mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Pengarah Kesihatan Johor Dr Aman Rabu, yang mengesahkan perkara itu, berkata penutupan tersebut berkuat kuasa mulai 4 petang hari ini sehingga 1 Jun depan.

“Saya dimaklumkan oleh Pegawai Kesihatan Daerah Johor Bahru bahawa pemantauan yang dibuat pasukan penguat kuasa mendapati pasar raya terbabit tidak dapat mematuhi SOP PKPB yang ditetapkan.

“Ia umumnya tidak memastikan penjarakan sosial, tidak memastikan cecair pembasmi kuman digunakan dan tiada kawalan pengunjung di dalam pasar raya,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Beliau diminta mengulas gambar notis perintah tutup premis yang dikeluarkan ke atas pasar raya itu hari ini sebelum ia tular di aplikasi WhatsApp.

Menurut notis itu, penutupan adalah untuk menjalankan kerja-kerja mencegah penyakit berjangkit seperti yang termaktub dalam Subseksyen 18(1)(f) Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Alam Sekitar Negeri R. Vidyananthan, ketika dihubungi, berkata notis tersebut dikeluarkan sebagai memberi peluang kepada pihak pengurusan pasar raya terbabit untuk memperbaiki pelaksanaan SOP mereka.

“Sekiranya mereka (pengurusan) patuh, maka pasar raya itu nanti boleh dibuka semula,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan